Edats:
Monitors/es
Descripció:
La importància d’una bona tipificació
La violència és una realitat, no és normal —el normal és estar bé—, però pot esdevenir una forma de relació comuna dins els nostres grups, potser, fins i tot, un reflex de realitats socials i un indicador de desajustos del nostre món interior. Abordar-la és imprescindible ja que, com a conflicte, que pot ser més o menys greu, amb un bon acompanyament és una oportunitat de desenvolupament personal de grup. Fer una bona gestió dels conflictes ens dona un gran aprenentatge en l’acompanyament de les relacions humanes, aprendre a aprendre a fer-ho implica resoldre algunes bones preguntes com: Sabem tipificar? Enfoquem bé la resolució? Definim objectius per a la reparació des d’una mirada positiva i de restauració? Sabem diferenciar entre un conflicte entre iguals i un maltractament? Sabem recollir la informació suficient per poder planificar les intervencions? Tenim un equip preparat per a la valoració?
Aquest manual et dona eines per recollir tots els elements necessaris en una bona tipificació de la violència. Has de tenir present que no és tot el que s’ha de fer, és una part d’un protocol d’abordatge integral que ha d’iniciar per una bona prevenció, ha de contemplar moltes eines de detecció i ha de comprometre’s amb una bona línia d’actuació. Tipificar és “detecció per la solució”, el moment en el qual valorem tot allò necessari per comprendre el conflicte i planificar la millor resposta.
De qui és la responsabilitat?
La responsabilitat de resolució d’una situació que afecti la convivència de la nostra acció educativa, tingui el nom que tingui, és nostra. Quan un conflicte, hagi passat a la nostra activitat o no, afecta el benestar dels infants o joves que integren la nostra comunitat educativa, com a institució som nosaltres qui hem de disposar de tots els elements per abordar la reparació. Institució som nosaltres i tots aquells agents que tenen una responsabilitat social i pedagògica davant els nostres infants i joves (centres educatius, serveis de benestar social, equipaments d’infància i joventut, família, etc.). Algunes de les primeres idees que has de tenir clares són:
Tipificació (detecció per a la solució)
Tipificar és posar nom al problema, i mira que és important saber què tenim entre mans!
Et proposem:
Tipificar amb un model de consens interprofessional
El marc teòric que sosté el que us compartim en aquest manual és el “Model SEER de Tipificació de Maltractaments” i el “Protocol PDA Bullying (www.pdabullying.com)”, un model de tipificació que pretén esdevenir un model de consens, no sols dins un marc educatiu com el nostre, sinó també en la interacció amb una perspectiva comunitària. És necessari que en la definició del problema tots els professionals que hi intervenim ho comprenguem amb les mateixes idees clau.
1 – Qui hi participa?
No podem parlar de violència sense parlar de persones, al final el conflicte es genera en les relacions. Per aquest motiu el primer és poder detectar tots els agents involucrats en el cas que hem d’abordar:
2 – Quines violències hem detectat?
Sempre busquem el que ha rebut la persona que ha estat posicionada en rol de víctima, i revisem si l’acció de qui ho ha fet és o no violència. Considerarem violència tota aquella acció que danya o pot danyar-nos com a persones (emocionalment, moralment, físicament, etc.). Et deixem un recull de violències que pots trobar en entorns de lleure educatiu:
Agredir sexualment |
Cosificar |
Fer el buit |
Menysprear |
Agredir físicament |
Criticar |
Fer xantatge |
Menystenir |
Aïllar |
Deixar en ridícul |
Fustigar |
Ofendre |
Amenaçar |
Denigrar |
Humiliar |
Oprimir |
Assetjar |
Desqualificar |
Incitar a la violència |
Provocar |
Atacar |
Difamar |
Infravalorar |
Reprimir |
Burlar-se |
Difondre rumors |
Injuriar |
Ridiculitzar |
Calumniar |
Discriminar |
Insultar |
Robar |
Coaccionar |
Esbroncar |
Intimidar |
Turmentar |
Coercionar |
Excloure |
Manipular |
Vexar |
Controlar |
Extorsionar |
Marginar |
[...] |
3 – On han ocorregut?
Hem de poder recollir prou informació per saber quins són els canals i entorns on s’ha o s’està succeint la violència. On?
· Activitat |
· Lavabos |
· Patis |
· Poliesportiu |
· Carrer |
· Menjador |
· Piscina |
· Vestuaris |
· Entrada / Sortida |
· Passadissos |
· Pistes esportives |
· [...] |
|
|
|
|
· YouTube |
· Snapchat |
· Messenger |
· Telegram |
· Hangouts |
· Tik Tok |
|
· Kik |
· Yodel |
· Ask Fm |
· This Crush |
· [...] |
4 – De quin tipus de maltractament es tracta?
No tots els conflictes són entre iguals, alguns per desgràcia s’esdevenen com un abús de poder. Per definir si el conflicte que tenim entre mans és un maltractament hem de contemplar tres idees clau:
Amb aquetes dades clares, i algunes altres preguntes específiques, trobem diferents tipus de maltractaments entorn de lleure:
Bullying o cyberbullying |
Odi i discriminació |
Dating violence |
Challenges (Balena Blava, Cutting, etc.) |
Xenofòbia |
Abús o assetjament sexual |
Conflicte relacional crònic |
LGTTBIfòbia |
[...] |
5 – En què es basa qui ha comès la violència?
Fer una bona recerca i esbrinar què ha motivat la violència ens ajuda a implementar accions pedagògiques que, allunyant-se de les justificacions, ens permetin encarar millor el problema. Què li passa al jove o infant en rol d’agressor/a? Per què ho ha fet? Quins són els seus motius? Ha estat víctima d’una altra violència?
Bullying o cyberbullying |
Odi i discriminació - Xenofòbia - LGBTIQ+fòbia [...] |
Violència domèstica |
Challenges (Balena Blava, Cutting, etc.) |
Violència masclista |
|
Conflicte relacional crònic |
Violació drets humans |
|
Dating violence |
Violació drets de la infància |
|
Abús o assetjament sexual |
Violència vicària |
[...] |
Volem ajudar sense criminalitzar, i per aquest motiu, el treball amb qui està en rol d’agressor/a és imprescindible. Saber els orígens de la violència pot ser una de les dades més importants per definir uns bons objectius pedagògics d’actuació.
6 – Objectius pedagògics per a la reparació
Per a què fem la tipificació? Ho fem per poder definir objectius pedagògics! L’equip de valoració s’ha d’encarregar de coordinar la recollida d’informació i planificar les actuacions que haurà de portar a terme l’equip d’intervenció. Els objectius pedagògics són aquells que ens ajuden a: