Fem una campanya de captació de fons a la nostra entitat?

Fem una campanya de captació de fons a la nostra entitat?
Autor: Albert Riu

Edats:
Monitors/es

Descripció:
Descobrim aquest manual

Contingut

Per què fer-ho?

Comencem aquest manual amb aquesta pregunta: Per què una entitat de lleure, un centre d’esplai o un agrupament, ha de fer una campanya de captació de fons?

És important fer una reflexió profunda i analitzar bé la resposta. No s’hi val dir “perquè sempre s’ha fet”, “perquè les colònies o els campaments són molt cars”, “perquè necessitem els diners”... Totes aquestes respostes són òbvies i, fins a cert punt, pertinents i encertades... però ens cal rumiar i treballar una mica més.

En una entitat de lleure, a diferència d’altres projectes i/o iniciatives, els usuaris costegen (a través de quotes o pagaments puntuals) el preu de les activitats. En condicions normals, les famílies dels participants fan front als preus de les activitats.

Si això és així, quin sentit té que una entitat de lleure faci una campanya de captació de fons? Quina raó o què perseguim fent-ho?

En primer lloc, es fa evident que no totes les entitats de lleure compten amb una base de famílies i/o base social d’iguals característiques socioeconòmiques. Quan un agrupament escolta o un centre d’esplai atén majoritàriament famílies amb carències socioeconòmiques, aquest principi que les famílies paguen les activitats no és efectiu.

També és cert que sovint la nostra entitat vol poder tirar endavant alguns projectes i/o activitats sense haver de demanar que siguin les famílies qui els costegin.

I, finalment, també és pertinent que un centre d’esplai o un agrupament escolta vulgui treballar valors com la solidaritat o el compromís a través de la posada en pràctica d’accions solidàries i/o captació de fons.

Per tant, recollint tot això i a tall d’exemple, ja podem enumerar una sèrie de motius pels quals argumentar l’acció de tirar endavant una campanya de captació de fons:

  • Facilitar que aquelles famílies que tenen carències econòmiques puguin gaudir de les activitats de lleure.
  • Generar nous projectes i/o activitats.
  • Treballar la solidaritat i el compromís amb tercers.

És evident, però, que cada entitat ha de fer la seva anàlisi de per què i què vol aconseguir amb una campanya de captació de fons. No fer-ho esdevé un error.

El punt de partida: el pressupost de la nostra entitat i el de les nostres activitats

Molt vinculat amb el punt anterior, cal que comencem amb un exercici molt rellevant: elaborar i dissenyar el pressupost de la nostra activitat.

Quants diners necessitem captar? Quants en podem estalviar per fer front al que volem cobrir? Quants diners podem obtenir amb el que ja fem regularment?

Aquestes preguntes només les respondrem si som capaços d’elaborar un pressupost en el qual puguem observar què necessitem i què volem assolir.

Fer un pressupost, per exemple, ens permetrà poder fixar un objectiu de captació de fons. I tenir aquesta fita segurament ens incentivarà i motivarà en la nostra campanya de captació: Hem d’aconseguir 933,41 € per pagar l’autocar.

Podem generar un marcador, podem anar comunicant què ens falta per assolir l’objectiu, podem dividir els imports que cal aconseguir en petites accions...

La naturalesa de la causa

Si per a la nostra campanya optem per interpel·lar la solidaritat i generositat de les persones (captant donatius, venent productes elaborats per l’entitat...), la naturalesa de la causa que perseguim ha de tenir igualment un component solidari i generós. No tindria sentit fer una captació de fons demanant donatius a les famílies perquè l’equip de monitores i monitors es renovin les dessuadores.

Sobre la naturalesa de la causa, també és important buscar la coherència entre el que som, el que perseguim i el que necessitem. Té sentit implicar-nos en una causa solidària (per noble que sigui) si com a entitat necessitarem també obtenir recursos extres per a la nostra acció? I encara més: té sentit fer-ho per causes alienes quan entitats del nostre entorn ho necessiten i les podem ajudar? Per entendre-ho millor, pensem en un exemple: és pertinent que el nostre agrupament o centre d’esplai es mobilitzi organitzant activitats extraordinàries a benefici de la Marató de TV3 i després hagi de sol·licitar beques per a activitats de vacances? O que la nostra entitat es mobilitzi per recollir diners per una causa aliena i no pugui col·laborar amb el centre d’esplai o agrupament veí?

Sens dubte, les respostes a aquestes preguntes mai poden ser taxatives ni contundents a favor d’una posició, però són elements sobre els quals convé reflexionar.

La campanya de captació de fons: un problema o una solució?

Un altre element sobre el qual convé reflexionar és la càrrega de feina addicional que una campanya de captació de fons pot comportar en el si de la nostra entitat.

La nostra entitat es dedica a fer esplai o escoltisme i, per tant, no tindria sentit que la sobrecàrrega de feina que ens comporta la captació de fons desviés o afectés la nostra acció ordinària (els monitors i monitores estan tan enfeinats preparant la parada de Sant Jordi, que aquest dissabte i el vinent no farem esplai).

Hem de saber buscar la fórmula ideal per poder incloure la campanya de captació de fons en el si de la nostra acció ordinària. I encara més important, implicar i contagiar el nostre entorn perquè que ens hi ajudi:

  • Demanar a una comissió de famílies que dissenyin i desenvolupin la campanya de captació de fons.
  • Comptar amb la nostra parròquia o institució titular perquè es faci seva la campanya de captació.
  • Incloure l’activitat de la captació de fons en el si d’una activitat ordinària.
  • Demanar la col·laboració a una comissió d’exmonitores i exmonitors de l’entitat.

I tantes fórmules com se’ns poden ocórrer per fer possible que les campanyes siguin veritablement una ajuda i no una dificultat per atendre.

Alguns consells pràctics

A continuació volem oferir una sèrie de consells i recomanacions per organitzar la nostra campanya de captació de fons.

  • Un eslògan i un objectiu. Si tenim un objectiu ben clar i definit, fem-lo públic i expliquem-lo! Ens pot ser útil formular un eslògan (fins i tot en forma d’etiqueta de xarxa social #HiVolemAnarTotes) que ajudi a identificar la nostra campanya.
  • Busquem ser originals. Vendre loteria per Nadal, roses per Sant Jordi, castanyes per Tot Sants... no és sempre el mateix? Segur que a la nostra entitat som capaços de pensar noves fórmules que esdevinguin més originals i innovadores per a la captació de fons! Us hi atreviu?
  • Atents a les oportunitats. El nostre barri, el nostre poble... ens ofereix diverses oportunitats que hem de saber aprofitar. Si s’organitza un mercat popular podríem demanar una parada per vendre-hi dolços casolans, si s’organitza una cursa podríem muntar-ne una de paral·lela per a infants, si es realitza una festa podríem oferir algun servei associat... Hem de saber trobar oportunitats al nostre barri i entorn.
  • Buscar l’ajuda i complicitat d’altres organitzacions. O dit d’una altra manera, captar fons per a la captació de fons. Si ens plantegem fer una festa, un sorteig, una activitat especial, hem de ser agosarats i recórrer als nostres proveïdors, o entitats de l’entorn. I demanar la col·laboració en espècies. Si la causa és veritablement solidària, el forn del barri ens pot preparar el berenar gratuïtament, l’entitat bancària amb qui treballem ens facilitarà bolígrafs o materials diversos, els comerços del barri ens ompliran una panera per sortejar...
  • Col·laborar amb altres entitats. Aliar-nos amb altres entitats del nostre entorn per fer possible la campanya de captació de manera agregada. Si ens plantegem, per exemple, organitzar un sorteig, potser podem fer-ho conjuntament amb els centres d’esplai de la zona o els agrupaments de la nostra àrea!
  • Les xarxes socials i les noves eines telemàtiques. I és evident que ens cal tenir presents aquests canals de presència i difusió. A banda de donar a conèixer la nostra causa, ens pot ser d’utilitat acudir a alguna plataforma digital de captació de fons. Ens facilitarà la logística i ens permetrà arribar a persones a qui tenim a distància si sabem moure la nostra causa.

I en acabar, toca retre comptes i ser agraïts

En qualsevol procés que impliqui persones i diners, cal ser especialment curosos amb la gestió i la transparència. A més, si és un procés que implica la captació de fons és rellevant poder retre comptes públicament.

Sobre la gestió i la transparència, convé dir que és rellevant introduir mecanismes que garanteixin el control. És evident que l’actitud mai ha de ser de desconfiança, però convé tenir present que amb presència de diners amb efectiu, sovint es poden produir pèrdues, petits furts... que cal prevenir amb una gestió establerta i amb rigor.

Els diners en efectiu convé tenir-los el mínim temps possible en caixetes o guardioles, cal dur-los diligentment a l’entitat bancària i havent fet un recompte i arqueig previ a la retirada.

I per acabar, és bo retre comptes i ser agraïts: s’ha assolit el repte que anunciàvem? S’ha dut a terme l’activitat que volíem desenvolupar? Quants diners hem recollit?

Poder publicar, amb l’ajuda de les xarxes socials, web... o fins i tot un correu postal, un balanç de com ha anat la nostra campanya, i també un agraïment per la col·laboració, pot ser la llavor d’una nova campanya de captació de fons exitosa!

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: