Centres d’interès: reflexionem sobre la pràctica educativa

Centres d’interès: reflexionem sobre la pràctica educativa
Autor: Raúl Giménez i Panadero

Edats:
Monitors/es

Descripció:
Descobrim aquest manual.

Contingut

Segurament, molts de vosaltres heu preparat i/o participat d’activitats dinamitzades mitjançant un centre d’interès (CI). Estic segur que n’heu viscut de molts colors: de fantasia, acció, emotius... Però, els heu fet mai una mirada reflexiva? La resposta, majoritàriament, serà un rotund (no esperava menys d’un/a educador/a de lleure!), però com va ser aquesta mirada? Faig aquesta pregunta no perquè dubti de la vostra capacitat d’autocrítica, sinó perquè mirar-se un mateix/a és molt difícil. El temps que tenim per dissenyar activitats o els automatismes propis de cada centre (sempre s’ha fet així!) poden dificultar fer una pausa serena que faciliti la realització d’una mirada crítica d’allò que fem (o no fem).

Amb aquesta introducció, i essent conscient de les experiències viscudes de qui llegirà aquestes línies, us proposo un joc. Un joc on l’única cosa que necessitareu serà la vostra imaginació. Un divertimento didàctic on un CI us endinsarà en els camins que ens han de portar a conèixer i reflexionar sobre tots aquells aspectes que envolten aquesta metodologia educativa. Us hi animeu?

Joc de CI

Presentació:

Estimats lectors i lectores. Per fi podrem conèixer el guanyador del vostre concurs preferit. Benvinguts i benvingudes a la gran final de Joc de CI! Vet aquí els dos finalistes: el CE Hoestempetant i l’Agrupament Xino-Xano (tots dos, casualitats de la vida, de Zona 10).

L’esplai Hoestempetant ens presenta el CI Game of Thronats, una proposta que compta amb un objectiu final molt engrescador: posar ordre als seus 7 regnes. En contrapartida, tenim el CI de l’Agrupament Xino-Xano: La petita Gaia. Una aventura on un ésser mitològic demanarà ajuda als infants per tal que l’ajudin a guarir el seu món malalt.

Abans de començar la Gran Final, us recordem les bases del concurs:

  • Per a la realització de cada CI cal estudiar les característiques dels nois i les noies participants, fet que ha de servir per ajustar les finalitats educatives que es volen aconseguir.
  • Cada proposta presentada (CI) ha d’actuar com un fil conductor que agrupi continguts i activitats entorn d’un tema o idea central que tingui significat per als infants i els motivi a actuar.
  • Cada proposta presentada a concurs ha d’aconseguir que els infants que hi participin s’endinsin cada vegada més en el tema que es vol treballar i facilitar-los, mitjançant aquest, un aprenentatge significatiu.

I ara sí, passem a veure les notes que els dos esplais finalistes s’han posat l’un a l’altre. Us recordem els ítems a valorar:

1. Parteix dels objectius educatius formulats?

2. Té en compte els interessos dels participants (infants i/o joves)?

3. Està ben adaptat al grup d’edat al qual va dirigit?

4. Dona a conèixer un tema concret de manera clara i entenedora?

5. El ritme del CI és equilibrat?

6. Potencia les experiències grupals?

7. Està prou ambientat i s’han elaborat materials de suport?

8. Permet als participants identificar-se amb la temàtica i els personatges?

Fase de valoracions:

Començarem amb la valoració que l’esplai Hoestempetant ha fet del CI La petita Gaia. Aquesta és la seva targeta de valoracions:

Ítem

Valoració

Nota

1.

Sí, sobradament. El CI pretenia sensibilitzar els infants respecte de la importància de tenir cura del nostre medi ambient i, durant tot el CI, s’han treballat aquests objectius de manera clara i significativa.

9

2.

La cura pel medi ambient és un tema molt actual dins la nostra societat, però els continguts treballats han sigut massa semblants a allò que es fa a escoles i instituts.

6

3.

Creiem que la temàtica sí, però la història no. Creiem que la Gaia i el seu món han estat dissenyats per a petits i mitjans. Els grans i els joves no semblaven gaire atrets pel personatge i la història.

6

4.

La temàtica s’entén perfectament i els participants han sabut en tot moment què pretenia aquest CI.

9

5.

El CI manté un bon ritme, ja que en tot moment està present. Amb tot, exceptuant la presentació i el tancament, la seva dinamització arriba a ser força repetitiva (sempre el mateix personatge a les mateixes hores).

6

6.

En general sí, però igual que en el punt anterior, trobem a faltar una mica de varietat entre la tipologia d’aquestes.

7

7.

El personatge està ben cuidat i l’espai on succeeix l’acció també. La resta d’ambientació és més senzilla.

7

8.

Tal com hem dit, el personatge està ben cuidat, fet que facilita molt la identificació dels participants amb aquest.

9

                                                                                                                                        Nota mitjana: 7,4

Ara és el torn de l’Agrupament Xino-Xano, que ens mostrarà com han valorat el CI Game of Thronats. Aquesta és la seva targeta de valoracions:

Ítem

Valoració

Nota

1.

Creiem que sí. Però s’han fet tantes activitats i animacions que pensem que és difícil saber què és vol treballar i de quina manera (tot molt barrejat i poca concreció).

6

2.

Totalment! Basar-se en una sèrie de tant d’èxit ha fet que infants i joves s’hi enganxessin de seguida.

9

3.

Un CI tan complex no ha sigut fàcil d’entendre per alguns infants (sobretot pels més menuts). A més, la temàtica queda molt diluïda entre tantes històries paral·leles, fet que pot induir a errors (Què estem treballant? Què ens explica la història?).

6

4.

La temàtica és molt immersiva, però, tal com hem dit, l’excés d’acció i la diversitat d’històries paral·leles dificulta molt entendre quin és el seu principal objectiu.

7

5.

Han pecat d’extra motivació, element que manté un ritme molt alt durant cada dia, però que, en moltes ocasions, ha fet que els participants es cansessin de tanta activitat.

6

6.

Totalment. El fet de tenir tanta diversitat d’activitats potencia al màxim la vivència d’experiències grupals (amb el mateix grup i amb els altres).

9

7.

Molt! L’ambientació, les decoracions, les disfresses, els elements de dinamització del CI (caixes màgiques, baguls, etc.) estan molt ben treballats. És una proposta molt immersiva i vivencial.

9

8.

En general sí, però existeixen tants personatges (uns amb més protagonisme, d’altres menys...) que és difícil identificar-se amb qui dinamitza la història. I és clar, diversificar l’atenció en tantes persones dificulta el seguiment de la història.

7

                                                                                                                                        Nota mitjana: 7,4

Valoracions finals:

Resulta que tenim un empat (això passa bastant als CI dels esplais, oi?). Però encara ens falten les valoracions del dinamitzador del concurs, així que potser la cosa canvia. Llegim el que ens ha dit:

Els dos CI que han arribat a la final han partit de la mateixa premissa: que els seus participants s’endinsin cada vegada més en el tema que es vol treballar tot facilitant-los un aprenentatge significatiu. I cal dir que totes dues propostes han ajudat nens i nenes a resoldre problemes, a fer-se preguntes i a reflexionar sobre fets quotidians.

També cal destacar que, independentment de les seves qualificacions, tots dos CI han obtingut bones puntuacions en els diferents ítems que es valoren dins el concurs. És per això que aquest jurat ha decidit atorgar la mateixa qualificació a tots dos finalistes, ja que no hi ha hagut cap dels dos que destaqués per damunt de l’altre en el còmput general.

Doncs, vaja, sembla que tornem a tenir un empat. Així que, per primera vegada en la història d’aquest concurs, tindrem un doble guanyador. Un resultat que, veient la qualitat de totes dues propostes, sembla just. Això sí, un dubte ens queda de tot plegat: si totes dues propostes, malgrat els seus punts forts, tenen aspectes per millorar, com hauria de ser un bon centre d’interès?

Conclusions

Al llarg de les darreres línies he intentat endinsar-vos en tot allò que envolta un CI. Per fer-ho, us he convidat a imaginar (i a jugar) amb un text que ben segur us ha amenitzat més aquesta lectura (o això espero); ja que hem partit de l’ingredient principal de qualsevol activitat educativa: la motivació.

Un cop engrescats a llegir heu pogut desgranar, de manera transversal, els elements bàsics d’un eix d’animació (repasseu, per exemple, les bases del concurs) i, el més important, heu pogut reflexionar sobre allò que fem quan dinamitzem un CI (segur que durant les valoracions de cada concursant també heu sigut una mica jutges). I això és el més important: posar-se les ulleres pedagògiques, aquelles que ens permeten realitzar una mirada reflexiva a cada activitat educativa que dinamitzem.

Amb tot, el concurs ens ha deixat amb una pregunta sense respondre: com hauria de ser un bon centre d’interès? Crec que, a aquestes altures de la lectura, la pregunta es resol sola. Si sabem què és un CI i quins ítems hem de tenir en compte per tal de dissenyar-lo, només necessitarem pensar amb quina temàtica embolcallar-lo.

Dit això, i per no deixar-vos només amb un grapat de continguts i reflexions, vull compartir amb vosaltres tres premisses que els docents dels cursos residencials del MCECC sempre tenim en compte a l’hora de preparar un CI:

1. Un CI ha d’estar viu. D’aquesta manera sempre es podrà corregir i/o potenciar tot allò que anem rebent dels alumnes durant les nostres valoracions i vivències.

2. El tancament del CI: importantíssim! Un CI ha de tenir un tancament ben definit que permeti als participants entendre quin era l’objectiu principal de tot el que s’ha treballat durant la seva dinamització.

3. Donar importància als aspectes externs més vistosos: disfresses, músiques, himne, danses, etc.

l, recordeu: l’essencial en qualsevol eix d’animació és que els infants i joves copsin el sentit d’allò que els volem fer viure.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: