Parlem el mateix idioma?

Parlem el mateix idioma?
Autor: Gemma Muñoz

Participants: Grup de joves d’entre 16 i 18 anys


Edats:
Joves (16 - 18 anys)


Espai: Irrellevant


Durada: 1 hora

Descripció:
Tot i parlar català, com és que sovint no ens entenem? Parlem tots el mateix idioma?

Objectius

  • Acompanyar els joves en el seu procés de presa de consciència de com pot afectar l’ús del codi lingüístic de les minories.
  • Apropar els codis dels quals no es fa ús en cada cas, per a cada alumne.

Material necessari

  • Desenvolupar consciència sobre els diferents codis comunicatius: restringit i elaborat.
  • Augmentar l’empatia i comprensió davant realitats de persones d’altres orígens o procedències socials.
  • Entendre i connectar les explicacions de diferents persones que s'expressen fent ús de diferents codis: restringit o elaborat.     

Introducció

Introduïm la diferència entre el codi restringit i elaborat i ho comentem amb un parell d’exemples.

Podem dir a tall d’exemple: D’aquestes dues intervencions, quina fa ús d’un codi restringit i quina d’un codi elaborat?

Davant d’una situació concreta en què un nen no vol menjar els pares diuen:

  1. Menja el que tens al plat o t’ho posaré per sopar.
  2. Menja el que tens al plat, necessites tots aquests nutrients per estar sa.

Podem compartir amb el gran grup diferents situacions personals on a casa seva es fa ús d’un codi o un altre, i perquè. També podem obrir el debat sobre quin creuen que és el codi que es prioritza a les escoles o àmbits formals i què passa amb aquells infants que només fan ús del codi elaborat a espais formals però mai a casa. Tenen les mateixes oportunitats socials?

Desenvolupament

Els joves s’agrupen de 4 en 4, per trobar, entre tots, diferents justificacions o explicacions que pertanyen al codi que coneixem com a restringit. Aquestes explicacions poden ser correccions dels seus pares, frases fetes que pertanyen a la tradició popular.

Cada grup haurà de transformar com a mínim les 4 intervencions identificables amb el codi restringit en un codi elaborat. Amb el gran grup podem compartir com els diferents grups han treballat i han canviat les diferents intervencions.

Avaluació

Avaluarem les intervencions dels alumnes en el debat inicial i les intervencions finals després d’haver sentit tots els exemples dels diferents grups. D’aquesta manera podrem avaluar com són de flexibles en el seu pensament i si han pogut observar paral·lelismes entre els diferents codis i les seves experiències personals.

Intervindrem sempre a través de preguntes que qüestionin les seves creences, sense judicis ni afirmacions de les seves realitats personals. Acostant-los sempre a una estructura de pensament més elaborada però construïda partint de les circumstàncies personals. Podem dir per tant, que s’avaluarà el procés i el camí endavant de cada alumne en el seu pensament, no pas la capacitat del moment d’entendre com funcionen els codis presentats.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: