Com és la teva higiene bucodental?

Com és la teva higiene bucodental?
Autor: Sandra Pérez

Participants: Infants de 6 a 12 anys


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Monitors/es - Famílies


Espai: Tant interior com exterior


Durada: 2 hores

Descripció:
Joc de taula per treballar uns bons hàbits de salut bucodental amb els infants a partir de diferents preguntes i proves.

Objectius

Per als monitors/es:

  • Aconseguir que els infants entenguin la importància de tenir una higiene bucodental correcta.
  • Potenciar la creació d’hàbits saludables.
  • Conscienciar als infants sobre la seva responsabilitat pel que fa a la salut bucodental.

Per als infants o joves:

  • Prendre consciència de la importància d’una bona salut bucodental.
  • Adquirir, mitjançant el joc, hàbits d’higiene.

Material necessari

Joc de taula, ous, raspalls de dents, dentífric i col·lutori

Introducció

La higiene bucodental és una mesura imprescindible i essencial per a l’eliminació de la placa bacteriana. Precisament, la placa bacteriana es forma quan, a les parets de les dents, s’acumulen microorganismes que creen un desequilibri i posteriorment les càries i les malalties periodontals. Per evitar-ho, hi ha un element fonamental que és una bona higiene bucodental. Per practicar-ho cal només un raspall i un dentífric.

Aquesta proposta lúdico-educativa vol conscienciar als infants d’entre 6 i 12 anys sobre la seva responsabilitat en la seva salut bucodental.

Desenvolupament

Primer de tot, s’ha d’elaborar un taulell de joc en què les diferents caselles continguin preguntes i proves relacionades amb la salut bucodental. Un cop el tinguem dissenyat, per començar a jugar, es faran grups repartint equitativament els participants.

Cada grup, per ordre, anirà tirant el dau. Els infants de l’equip hauran de contestar correctament les preguntes o realitzar les proves. Si no és així, tornaran enrere. Guanyarà l’equip que arribi abans a la casella final.

Les preguntes seran relacionades amb salut bucodental mentre que les proves estaran vinculades amb habilitats per demostrar que saben realitzar una bona higiene bucal. A continuació teniu una mostra de possibles proves i preguntes. 

Exemples de proves:

  • Raspalla bé aquestes dents!
    • PREPARACIÓ: Bullir ous (de color blanc si és possible) i deixar-los un parell d’hores amb coca-cola perquè es tenyeixin.
    • PROVA: Els infants hauran de raspallar els ous, primer sense pasta dentífrica i després amb pasta.
  • Ajuda’m amb les dents!
    • S’entregarà un raspall de dents i durant un temps determinat es realitzarà la higiene bucal del company.
  • Glopegem amb música
    • Necessitarem un col·lutori. Els infants hauran de glopejar-lo mentre taral·laregen amb la boca tancada una cançó que un altre company haurà d’esbrinar.

Exemple de preguntes:

  • Durant quant de temps s’ha de realitzar el raspallat?
    1. 2 min
    2. 4 min
    3. 3 min
  • Quin d’aquests aliments és perjudicial per a la higiene bucal?
    1. Mandarina
    2. Poma
    3. Chupa-Chups
  • Quantes vegades ens hem de rentar les dents?
    1. Una vegada al dia
    2. Després dels àpats
    3. Mai
  • És important rentar-nos les dents abans d’anar a dormir?
    1. No

Avaluació

Durant l’activitat s’avaluarà que els infants entenen la importància de tenir una correcta higiene bucodental per poder gaudir d’una bona salut i no derivar a altres malalties. A més s’incidirà en tècniques i consells per a una bona neteja bucal.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: