Què és això que menjo?

Què és això que menjo?
Autor: Gina Corts

Participants: Infants de 8 a 12 anys


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Famílies


Espai: Sala amb taules i cadires


Durada: 1 hora

Descripció:
Mengem amb tots els sentits!

Objectius

Per als monitors/es:

  • Fomentar el coneixement de les diferents característiques dels aliments.
  • Proporcionar recursos per descriure els aliments.

Per als infants:

  • Descobrir les propietats i característiques dels aliments.
  • Conèixer les interferències entre els diferents sentits quan mengem.
  • Conèixer nous aliments.


Material necessari

  • Plats
  • Ganivets
  • Gots transparents
  • Benes pels ulls
  • Proposta d’aliments:
    • Formatge curat i tendre
    • Bròquil cru i cuinat
    • Patates xips i bullides
    • Pastanaga crua i bullida
    • Pa torrat i sense torrar
    • Crema de xocolata
    • Oli
    • Llet
    • Colorant alimentari
    • Pomes de dues varietats diferents
    • Fulles d’enciam

Introducció

Sovint mengem ràpid però, de tant en tant, val la pena aturar-nos per redescobrir els aliments i les seves característiques. Aquesta activitat ens ajudarà a menjar amb tots els sentits.

Desenvolupament

L’activitat consistirà a tastar diferents aliments en diferents formats. Preparem prèviament els aliments per agilitzar l’activitat i on els infants no els puguin veure. Després, disposarem les taules de forma que ens sigui còmode per moure’ns entremig. Explicarem als infants que menjarem amb tots els sentits i que estiguin predisposats a provar-ho tot, encara que sigui només una miqueta.

Començarem amb les proves de tast a cegues. Farem que els participants estiguin en parelles. Un dels dos s’embenarà els ulls i haurà d’esbrinar què està menjant la seva parella.  Podem fer un plat amb aliments més o menys cruixents com patates xips, pastanaga, fulla d’enciam, poma, etcètera. Conclourem aquesta part explicant que si han pogut esbrinar què menjaven els seus companys és perquè els aliments fan soroll i això també ens ajuda a menjar-nos-els més o menys de gust.

La segona de les proves és un tast comparatiu. Donarem a cada infant un plat amb dos aliments que aparentment semblen iguals, però els hi direm que no ho són i parlarem que un és de millor qualitat que l’altre. Utilitzarem diferents textures d’un mateix aliment com és el pa torrat amb crema de cacau o oli i el pa sense torrar amb la mateixa crema de cacau o oli. Els participants hauran d’escollir quin els agrada més. Per acabar els explicarem que la textura també ens fa que ens agradin més o menys els aliments i normalment el pa torrat com que és cruixent ens agrada més, però en realitat era la mateixa crema de cacau o oli!

Una tercera prova serà un tast en què no interfereixi la vista. Col·locarem els infants per parelles i taparem els ulls a un dels dos. El company li donarà a tastar diferents aliments que haurà d’identificar. Poden ajudar-se tapant-se el nas per degustar millor (en realitat això farà que notin menys el gust). Per aquesta prova podem utilitzar aliments iguals però cuinats de formes diferents com pastanaga i bròquil cru i bullit, patata xip o bullida, formatge curat o tendre, pomes o peres de dues varietats diferents, etcètera. Aquí es tracta de descobrir que els aliments poden ser molt diferents malgrat que semblin el mateix.

Per últim, provarem com la vista interfereix en el gust. Donarem a cada infant 3 gots amb una miqueta de llet en la qual haurem posat 3 colorants alimentaris diferents. Els hi direm que són 3 marques diferents i hauran de dir quina és més bona. Podem fer-los fer que entremig s’esbandeixin la boca perquè no afectin els gustos d’una amb l’altre. Al final els demanarem amb quina es queden i els explicarem que era la mateixa, però que la vista els ha jugat una mala passada.

Avaluació

Per acabar l’activitat farem una breu posada en comú del que ens ha sorprès dels diferents tastos i de quines conclusions podem extreure’n com que de vegades no provem un aliment per què el seu aspecte no ens agrada o que les textures poden fer que ens agradin més o menys. Finalment els felicitarem per haver provat de tot i els animarem a seguir-ho fent en el seu dia a dia.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: