I tu, què beus?

I tu, què beus?
Autor: Àlex Moreno

Participants: Joves d’entre 15 i 18 anys


Edats:
Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es - Famílies


Espai: Interior o exterior


Durada: Un mes (30 dies)

Descripció:
Dinàmica que té l’objectiu de conscienciar els joves i les famílies dels perjudicis de consumir begudes ensucrades amb freqüència.

Objectius

Per als monitors/es:

  • Dinamitzar adequadament l’activitat.
  • Fomentar la participació de tot el grup de joves.
  • Potenciar l’ús adequat de les TIC entre grups de joves.

Per als joves:

  • Prendre consciència sobre els perjudicis del consum abusiu de sucre i, en concret, de les begudes ensucrades.
  • Ajustar els hàbits alimentaris.
  • Assumir la responsabilitat de dur a terme una tasca periòdicament.
  • Utilitzar les xarxes socials d’una manera responsable.


Material necessari

Graella (1 per cada participant), documental, preguntes per reflexionar, articles centrats en les addicions al sucre i accés a les TIC.

Introducció

Per treballar la realitat sobre el consum de begudes ensucrades en els joves, el grup de monitors i monitores els plantejarem un repte: fer un rànquing en funció del nombre de begudes ensucrades que poden consumir durant un mes. També es pot fer una motivació inicial, si l’equip de monitoratge ho considera adient.

A cada jove se’ls repartirà una graella com la següent:

 

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

Dissabte

Diumenge

Setmana 1

 

 

 

 

 

 

 

Setmana 2

 

 

 

 

 

 

 

Setmana 3

 

 

 

 

 

 

 

Setmana 4

 

 

 

 

 

 

 

Els monitors/es explicaran al grup que, durant quatre setmanes, hauran d’apuntar totes les begudes ensucrades que beguin en el seu dia a dia. A més a més, es demanarà al grup que estigui atent a les xarxes socials del centre d’esplai, ja que l’equip de monitors anirà donant altres indicacions que hauran de seguir.  

Desenvolupament

La dinàmica es divideix en quatre blocs, un per setmana:

  • La primera setmana, els monitors/es hauran de motivar els joves perquè recordin que han d’utilitzar la graella. Aquesta es podrà fer a través de les xarxes socials o el correu electrònic i caldrà anar enviant missatges diferents dies de la setmana.
  • Durant la segona setmana, l’equip de monitors/es els hi faran arribar un vídeo en què formularan preguntes per reflexionar. Per exemple: “T’has plantejat mai per què ens agrada tant la Coca-Cola?” Si voleu anar més enllà, demaneu al grup de joves que us contestin les preguntes a través d’un vídeo breu que hauran de compartir a les xarxes socials. D’aquesta manera podrem generar debat entre el grup.
  • La tercera setmana, el grup de joves rebrà una sèrie d’articles relatius al consum abusiu de sucre (es poden trobar per la xarxa).
  • L’última setmana, els monitors/es enviaran un documental relacionat amb les addicions al sucre. Us recomanem “Sobredosis de azúcar” del programa La noche temática de La 2.

Avaluació

Un cop passat el mes, els joves entregaran les seves graelles i es farà el rànquing. La posició número 1, per contra, la tindrà qui hagi consumit menys i així successivament fins al qui n’ha consumit més.

A partir dels resultats i tot el material amb què s’ha treballat durant tot el mes amb els joves, servirà per fer una reflexió al voltant del consum de sucre que ingerim en el nostre dia a dia a través de les begudes. A més, també ens servirà per recordar els beneficis d’una dieta equilibrada i potenciar-ne el seguiment.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: