El podòmetre

El podòmetre
Autor: Marcel Duarte Mercader

Participants: Tants com podòmetres es disposin


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es - Famílies


Espai: Irrellevant


Durada: -

Descripció:
Activitat pensada per descobrir el podòmetre com a eina lúdica i promotora de l’activitat física per a tots els públics.

Objectius

Per als monitors/es:

  • Promoure l’activitat física en una societat cada cop més sedentària.
  • Crear un repte lúdic i individual.

Per als infants o joves:

  • Estimar l’activitat física.
  • Ser conscient dels beneficis de mantenir-se actiu.

Material necessari

Un podòmetre per participant

Introducció

Els hàbits saludables estan en boca de la societat actual. Sovint, però, optem per agafar l’ascensor abans que pujar per les escales, de manera que l’hàbit de mantenir el cos en moviment, ens consta més que la resta. Aquesta activitat està pensada per a tota la família, per un grup d’infants o joves i, en definitiva, per a totes aquelles persones que vulguin fer una proposta motivadora per promoure l’activitat física dins la rutina personal o d’una activitat.

Desenvolupament

Primer, cal disposar d’un podòmetre per cada participant. Aconseguir aquest instrument és molt econòmic, a la vegada que fàcil d’utilitzar, ja que l’únic que haurem de fer és col·locar-lo a la cintura (enganxat al cinturó, per exemple) i deixar que ens compti les passes que fem durant l’estona que hàgim decidit. Us plantegem dues modalitats.

Si ens trobem, per exemple, en un context familiar, es pot proposar als fills de dur aquest podòmetre durant tot un dia. Al final, es farà el recompte i la persona que hagi aconseguit fer més passes de la família, serà anomenada la més activa del dia! D’aquesta manera els farem més conscients que totes les passes seran comptades per l’aparell; podem fer que els infants prefereixin les escales abans que l’ascensor o, fins i tot, que escullin moure’s en comptes de passar hores al sofà enganxat a l’ordinador. Una proposta d’activitat amb la qual podem anar adquirint l’hàbit de triar l'opció més activa.

La mateixa iniciativa es podria traslladar als nostres Esplais, no tant per plantejar-la com a activitat d’un dissabte sinó com a motivació i connexió amb l’esplai durant la setmana. Els podem proposar que portin el podòmetre fins al pròxim dissabte d’Esplai. D’aquesta manera, el cap de setmana podem fer una valoració amb els companys i companyes i podem obrir un espai de debat i de reflexió en què s’expliquin, per exemple, quines són les activitats que l’han mantingut més actiu durant la setmana, quin dia creu que va sumar més passes i el perquè, o qualsevol altra manera d’avaluar l’activitat que a l’equip de monitors i monitores pensin que pot ser interessant.

Avaluació

Per incentivar aquesta pràctica a l’entorn familiar, podem motivar els infants proposant algun premi per a la persona més activa del dia. Podem oferir, per exemple, a qui guanyi, escollir la pròxima activitat familiar a realitzar durant el cap de setmana o triar un dels àpats (saludables) dels dies vinents. Una altra proposta és fer un recompte de les passes i comprovar el resultat al cap d’una setmana o de tot un mes. Fins i tot, sumar totes les passes de tota la família i superar cada cop el nombre de passes sumades! Tot un repte familiar!

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: