Anem d’excursió o ruta per la muntanya!

Anem d’excursió o ruta per la muntanya!
Autor: Pau Pujol

Edats:
Petits (4 - 8 anys) Mitjans (9 - 11 anys) Grans (12 - 15 anys) Joves (16 - 18 anys) Monitors/es Famílies

Descripció:
'Anem d’excursió!', una frase que sentim des que som menuts, sigui a casa o a l’escola...; també és una gran activitat a l’educació en el lleure!

Contingut

Als Esplais i Agrupaments hi trobem les condicions idònies per educar a través de l’excursionisme.

Entenem l’excursionisme com a conjunt d’activitats que comparteixen un camp d’acció: la muntanya. Podem fer una sortida a qualsevol espai natural, una acampada enmig d’un bosc o fins i tot una ruta de diverses jornades. La llibertat que ens ofereix la natura per poder treballar infinitat de valors és una oportunitat que s’ha d’aprofitar.

Aquest manual neix amb la voluntat d’acompanyar en la preparació d’excursions i rutes, un procés que inclou dissenyar una activitat amb els participants com a protagonistes i tota la munió d’elements i recursos que s’han de tenir presents a l’hora de marxar d’excursió. Ens hi acompanyes?

1. Per què anem d’excursió?

Abans d’emprendre una excursió de colònies o campaments, o fins i tot quan planifiquem el calendari d’excursions durant el curs, compartim la reflexió següent amb l’equip: per què anem d’excursió?

Compartir idees i motius pels quals es realitzen sortides a la natura ens ha de permetre mesurar i forjar l’activitat, tot vetllant per fer que una excursió esdevingui quelcom més que una jornada diferent del curs ordinari. La caminada de matí o tarda, l’estada a un alberg o terreny d’acampada, les activitats i àpats a l’aire lliure... absolutament tot permet aprofundir en valors, afegint-hi la singularitat de l’entorn i diferenciant-ho dels locals o places de barri habituals.

L’estima per la natura, l’esforç per sortir de l’espai de confort, el treball en equip, la sostenibilitat, la transcendència, la pertinença i coneixença d’un territori, el compromís... tot es pot viure en el transcurs d’una excursió.

Els punts anteriors ens poden ser de gran ajuda per rumiar i crear fils conductors de les dinàmiques que es realitzaran durant l’excursió o ruta de muntanya. Prèviament a la sortida, poden ser presentats en clau de motivació directa dels infants i joves per participar a l’activitat o fins i tot per al mateix equip de monitors!

2. Què hem de tenir en compte a l’hora de fer una excursió?

En un escenari d’inici de curs o trimestre, el calendari d’activitats és un punt clau, i més si es vol introduir o avançar en l’excursionisme dins de la quotidianitat de l’entitat. Una bona fita per plantejar seria un mínim d’una excursió al mes o trimestre i una sortida de cap de setmana per trimestre. Si s’assoleix l’objectiu, estiguem segurs que l’excursionisme s’obre pas en el dia a dia dels nostres infants i joves, i a curt termini podrem plantejar la fita anual de viure l’experiència de fer un cim amb tota l’entitat!

Per poder marxar d’excursió o ruta, en primer lloc, hem d’evitar pensar que és massa difícil preparar una excursió. No és quelcom complicat, senzillament cal ser ben conscient d’on, quan i amb qui anem a fer l’activitat, i aquest manual pot acompanyar-nos en aquest procés.

QUI: La planificació inicial d’una excursió sempre ha de tenir en compte a qui es dirigeix l’activitat, el nombre de participants, l’edat, les capacitats físiques i motrius i l’aspecte social o relacional del grup. Per exemple, és important saber si es compta amb una bona cohesió de grup o cal treballar-la.

QUAN: La data de l’excursió acostuma a ser la segona incògnita per resoldre, tenint en compte el calendari de curs de l’entitat o grup. Hi ha més interrogants: a quina època de l’any serà la sortida, ja que no disposarem de la mateixa temperatura o hores de llum a l’hivern que a l’estiu; si serà una activitat d’un o dos dies, ja que la durada ens permetrà fer una o diverses excursions o fins i tot una ruta; i també quina és la previsió meteorològica.

ON: El tercer component clau d’una excursió a la natura és decidir on es va. Escollir el lloc de la sortida és imprescindible i a ningú de l’equip no li hauria de fer respecte aventurar-se a cercar opcions muntanyenques. Disposem de múltiples recursos i eines per cercar itineraris, però abans hem de decidir quin objectiu tenim per a aquesta excursió: un cim, un recorregut circular, contemplar salts d’aigua i gorgs, balmes, penya-segats costaners, llacs pirinencs... Cal evitar centrar-se en el nom del cim o en la seva popularitat, ja que al nostre territori comptem amb infinitat de racons meravellosos i poc concorreguts, que amb bona preparació es poden fer i gaudir de grans descobertes.

Un cop ja hem decidit qui participa de l’excursió, quan i on es realitza, cal prendre altres decisions, paral·lelament a les anteriors: el transport o l’allotjament, si escau. El punt d’inici de l’activitat pot ser lluny del nostre lloc d’origen i podem necessitar un mitjà de transport col·lectiu (tren o autobús) i, en cas que l’activitat inclogui pernoctació d’una nit o més, cal comptar amb un allotjament i atendre correctament la gestió de les reserves. En aquest marc es poden plantejar cases de colònies, albergs o càmpings i terrenys d’acampada.

Per últim, tenir present que segons normativa, les activitats d’educació en el lleure amb participació de menors d’edat i que tinguin una durada de dues o més nits, com seria el cas d’uns campaments o unes colònies, cal notificar-ho al departament competent en matèria de joventut.

3. Més recomanacions excursionistes

A l’hora de dissenyar excursions de muntanya o rutes per etapes, cal adequar l’activitat a l’edat i capacitat dels participants pel que fa a l’horari o desnivell, entre altres punts. A continuació es proposa un quadrant orientatiu, segons l'edat i la durada de la caminada, el desnivell acumulat (és a dir, la diferència d’altura que algú pot ascendir a peu durant un dia) i l’altura d’un indret amb relació al nivell del mar:

Edat dels participants

Durada caminada

Desnivell + acumulat

Altura

De 6 a 7 anys

Menys de 2 hores

300 m.

500 m.

De 8 a 9 anys

2 h i 30 minuts

500 m.

1.000 m.

De 10 a 11 anys

3 h i 30 minuts

700 m.

1.500 m.

De 12 a 13 anys

4 h i 30 minuts

800 m.

2.000 m.

De 14 a 15 anys

5 h i 30 minuts

1.000 m.

2.500 m.

De 16 a 17 anys

7 hores

1.300 m.

3.000 m.

En qualsevol excursió o travessa de muntanya, és recomanable remarcar dos processos durant la preparació: la planificació inicial, per dissenyar el recorregut, els objectius i les activitats, a més de la logística, i la realització d’una sortida prèvia per part dels dirigents, que esdevé un gran valor afegit en activitats a la natura. Realitzar una sortida prèvia permet valorar tot el que s’ha tingut en compte fins al moment, però ara sobre el terreny, seguint el mateix recorregut que seguirà l’activitat, per identificar punts d’aigua o cobertura mòbil, indicacions de senders, etc. Aquest element pot validar i enriquir la preparació i l’avaluació de la sortida i pot provocar modificacions per tal de garantir el bon desenvolupament de l’activitat.

I en cas de pluja? Enmig de la muntanya i arreu, la meteorologia pot variar, i per això és important parar atenció a les previsions de la zona i comptar, alhora, amb plans alternatius (variants de camins o etapes d’una ruta i, en cas d’emergència, refugis o vies d’evacuació). Un camí d’escapatòria de l’itinerari previst ha de permetre escurçar la ruta per resguardar-se de les inclemències meteorològiques o retornar al punt d’inici. 

4. Fem llista de material!

Què es necessita per anar d’excursió? La pregunta és clara i és la que s’ha de traslladar als infants i joves per empoderar-los a preparar-se la motxilla ells mateixos, i que la família acompanyi la tasca constructivament. El material que vestim o portem a la motxilla ha de ser l’imprescindible per a l’activitat. Cal deixar a casa coses innecessàries i tot o la majoria del material ha de caber dins de la bossa. La llista següent és orientativa i variable per a cada excursió o ruta de muntanya:

  • Motxilla (20 L, 40 L, 50 L o >60 L)
  • Cantimplora (1 L o 1,5 L)
  • Calçat adequat (canya baixa o alta)
  • Àpats corresponents
  • Sac de dormir i màrfega
  • Necesser i estris d’higiene
  • Farmaciola i manta tèrmica
  • Roba tècnica (abric, impermeable, transpirable...) i peces de recanvi
  • Llanterna i piles
  • Carmanyola i estris de cuina
  • Gorra i/o guants
  • Banyador, tovallola i xancletes de riu
  • Protecció solar

La distribució correcta de la motxilla és molt important: el primer truc per dominar l’art de la motxilla és omplir-la sempre de la mateixa forma. Algunes recomanacions poden ser situar el material més pesant al centre de la motxilla, a l’alçada de l’esquena, mentre que elements de recanvi o puntuals com el sac de dormir s’ubiquen al fons de la bossa. Al capdamunt hi posaríem el material que es pot utilitzar durant la marxa, així com una bossa de plàstic amb el menjar que es carrega. La cantimplora, llanterna, guants, gorra o altres objectes personals es col·locarien a les xarxes o butxaques interiors i exteriors per poder-hi accedir amb facilitat.

A les excursions i rutes de muntanya també hi tenen cabuda activitats i/o centres d’interès. Cal idear dinàmiques que s’adaptin en aquest entorn i que es puguin realitzar amb poc material, ja que tot el que sigui necessari també s’hauria d’afegir a les motxilles, juntament amb la llista material.

Ara que ja tenim la llista feta, ja podem omplir la motxilla. Abans, però, cal disposar del material i, en cas que no en tinguem, abans de comprar-lo fugaçment, una bona opció és demanar-lo a familiars o amistats. Cal comprovar també que tot estigui en bon estat: és molt recomanable revisar les tendes de campanya, els utensilis de cuina i fogonets (si escau), etc. Un recurs per a la revisió de material és fer-ho conjuntament amb els participants, i així s’hi familiaritzen.

5. Informem els participants i les famílies

L’excursió o ruta sovint és una activitat esporàdica en el curs d’una entitat de lleure, i en cas que es vulgui introduir l’excursionisme al curs ordinari, caldrà treballar molt per tal que el format d’activitat prengui força entre els participants. Per aquest motiu és important informar detalladament els participants i famílies sobre l’activitat que es farà a la muntanya, compartir part de la preparació realitzada i fins i tot explicar la prèvia feta per l’equip de dirigents.

Una bona preparació transmet confiança a les famílies i participants, i abans d’emprendre l’activitat, cal estar disposat a atendre i resoldre els dubtes. Un cop s’emprengui la caminada, també és positiu poder informar del transcurs de l’activitat a les famílies, igual que és important una comunicació periòdica amb l’entitat titular. Però tot i les recomanacions comunicatives, cal no desatendre els valors de l’excursió i els objectius plantejats durant l’activitat: cal mesurar l’ús de la missatgeria instantània.

Finalitzada l’excursió o ruta, es pot celebrar una trobada per compartir l’experiència viscuda i, com a equip de dirigents, aprofitar totes les aportacions per a una bona avaluació de l’activitat i poder-ne construir de noves.

6. Recursos extra

Es disposa de múltiples recursos que acompanyen la preparació i realització d’una excursió o ruta:

Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) à En primer lloc cal escollir l’itinerari, comprovar que hi hagi punts d’aigua i, en cas de rutes, s’hi afegeix el repte de valorar etapes i avituallament, a més dels llocs de pernoctació. L’ICGC disposa d’un fantàstic visor cartogràfic de Catalunya [icc.cat/vissir3] , on podrem identificar tota mena de camins i senders de gran i petit recorregut, interpretar la topografia catalana i construir una excursió a mida. L’Institut Geogràfic Nacional espanyol i l’homòleg francès [geoportail.gouv.fr/carte] també disposen de visors interactius dels territoris respectius.

Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) à Els portals meteorològics són una eina clau en la realització d’una activitat a la natura. A Catalunya disposem del Meteocat (meteo.cat) i d’un servei més concret per al Pirineu català. Altres pàgines d’interès en aquest camp poden ser l’AEMET (Espanya) o les corresponents a França i Andorra.

Altres enllaços d’interès:

Fer muntanya no només és fer un cim ben alt: és gaudir del camí, compartir-lo, badar amb l’entorn i aprendre’n. Aprofitem l’oportunitat educativa a l’esplai o agrupament per anar d’excursió, viure-ho amb una excursió pel bosc o una acampada, preparem-ho a consciència i, si cal, demanem ajuda. Per gaudir de la natura, sempre s’hi serà! Salut i muntanya!

«A  l’hora que el sol se pon,

Bevent al raig de la font,

He assaborit els secrets

De la terra misteriosa»

Les muntanyes de Joan Maragall

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: