Els miradors del delta de l’Ebre i la serra del Montsià

Gaudim de tota la panoràmica del delta de l'Ebre
Autor: Equip de monitors i monitores de l’Agrupació Montsianell (Lea Tomàs Forné i Yeray Gil Barberà)

FITXA TÈCNICA

Zona: Tortosa
Temps: Excursió 1: 2 h 30 min | Excursió 2: 1 h 30 min
Recorregut: Excursió 1: 8,25 km | Excursió 2: 1,5 km de pujada i 4km de baixada
Desnivell: Excursió 1: 680 m | Excursió 2: 275 m
Dificultat: Baixa

Lloc inici: Excursió 1: Sant Carles de la Ràpita | Excursió 2: Amposta
Lloc arribada: Excursió 1: Sant Carles de la Ràpita | Excursió 2: Amposta
Edat adequada: Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Època recomenada: Primavera i tardor

Cal portar:

Calçat i roba còmoda i tècnica, motxilla, cantimplora, esmorzar, gorra i crema solar

Com arribar:

Accés per carretera: Per arribar al pont penjant d’Amposta cal seguir l’N-340 fins a Amposta o bé agafar l’AP-7 i sortir a Amposta per l’N-340a creuant el pont penjant.

Accés amb transport públic: Amb tren a l’estació l’Aldea-Amposta i després amb bus HIFE o taxi a Amposta.

Explicació de la ruta

Si hi ha un lloc per gaudir completament de tota la panoràmica del delta de l'Ebre, aquest és la Foradada, un paratge molt elevat de gran bellesa, el segon més alt de la comarca del Montsià, situat entre els municipis d'Alcanar, Freginals i Sant Carles de la Ràpita.

El Montsià és la comarca més meridional de Catalunya i fa frontera amb el País Valencià. Aquesta serra és una alineació muntanyosa al sud del delta de l'Ebre, orientada de NE a SO, paral·lela a la costa, formada per una base calcària, margues i dolomies i una cresta també calcària, origen del forat que dona nom al cim.

A continuació, explicarem, en primer lloc, l’excursió a la Foradada amb sortida des del municipi de Sant Carles de la Ràpita. Després, explicarem la pujada a Montsianell des d’Amposta com a visita de la serra del Montsià.

LA FORADADA

L'inici d'aquesta excursió és al pàrquing del Cocó de Jordi. Des de Sant Carles de la Ràpita podem arribar-hi en cotxe anant en direcció N-NO fins al polígon industrial del Salt. Travessarem l'N-340 i seguirem el camí de Mata-redona durant uns 5 quilòmetres fins a arribar al pàrquing.

Al pàrquing ja hi trobarem unes indicacions sense pèrdua per seguir l’únic camí que va fins a la Foradada. En menys de 2 quilòmetres arribarem als forns de calç que s’utilitza per obtenir calç viva (òxid de calci) utilitzant pedra calcària (carbonat de calci). Si continuem, passarem per un bosc mediterrani preciós amb diversos arbustos i arbres de grans dimensions, entre els quals trobarem la font del Burgar.

La font del Burgar, amb una gran esplanada davant, és l’indret ideal per agafar forces i refrescar-nos. A partir d’aquí podem fer una ruta circular en sentit contrari a les agulles de rellotge per gaudir de totes les visites que et regala aquest paratge natural. Per tant, deixarem la font a mà esquerra i continuarem la drecera pel bosc mediterrani.

Abans d'arribar a la Foradada passarem per les ruïnes del mas Mata-redona (la masia de Mata-redona), un nucli agrícola i ramader de tipus familiar quasi autosuficient que va ser habitat fins a l'any 1956.

Un cop al cim de la Foradada veurem els grans ulls o finestres que ens proporciona la roca i que donen nom al lloc.

Les vistes des d'aquí són impressionants, sobretot del delta de l'Ebre i concretament de la Punta de la Banya. Aquesta formació és una petita península formada a l'extrem meridional del delta de l'Ebre, al qual s'uneix a través del Trabucador, una llarga barrera d'arena de 4 quilòmetres amb una amplada de 100 a 200 metres. Tot aquest conjunt delimita l'espai marítim que es coneix com a badia dels Alfacs, que constitueix el port natural més gran d'Europa.

Per baixar cap al cotxe es pot baixar pel mateix lloc o es pot fer la ruta circular. L'entrada del camí circular de tornada està justament davant dels forats de la Foradada i no té pèrdua, ja que està indicada en tot moment per tornar a la font del Burga i, un cop allí, sí que cal baixar pel mateix camí d’anada per arribar al pàrquing del Cocó d’en Jordi.

PUJADA DEL MONTSIÀ-MONTSIANELL DES DE L’ERMITA

La segona excursió té com a inici l'ermita de la Mare de Déu del Montsià, davant la qual hi ha una zona d’aparcament. Per tant, hi podem arribar amb cotxe, des d'Amposta per l’N-340 fins al polígon industrial l'Oriola, aleshores trenquem a mà dreta pel carrer del Ligario de Lorente i seguint les instruccions dels senyals, sense pèrdua, enfilem cap a l'ermita (Google Maps et porta fins a l’ermita).

Un cop aparcats, hem d'agafar un sender de pujada molt ben definit que parteix de la zona sud del mateix aparcament. Arribarem a la zona del pla de la Llosa. Des d’allí, el camí ens porta fins a un tram asfaltat. Girem a l’esquerra i immediatament a la dreta per seguir per una pista forestal que al final presenta una cadena de tancament. L'hem de saltar o passar per un costat. Al cap de 15 metres comença el sender de pujada, amb pocs descansos, fins a dalt de tot del Montsianell. Dalt de tot, a la part plana del cim, trobem a mà esquerra un camí per tornar, però nosaltres seguim cap a la dreta fins a arribar a tocar l’escultura que corona el cim.

Hi ha una altra opció per realitzar el recorregut més curt: podem arribar amb cotxe fins al pla de Llosa, però hi ha poc espai per deixar-hi vehicles.

HISTÒRIA DEL MONTSIANELL

El cim del Montsianell està coronat per una estàtua d’un sant, visible durant pràcticament tot el recorregut. La història d’aquesta estàtua és la d’una dona que, quan el seu home va marxar a la Guerra Civil, anava tots els dies a l’església a resar. Allí va fer una promesa a Déu: si el seu marit tornava viu de la guerra pujaria un sant al cim de la muntanya. Efectivament, l’home va tornar i la dona va manar fer l’estàtua i la va pujar fins dalt. Des d’aleshores, aquest sant corona el cim.

Un cop hem gaudit de les vistes i hem agafat forces, ens queda la baixada, que podem fer-la pel mateix lloc o aventurar-nos a descobrir el camí que baixa per l’esquerra.

És un camí ben definit i no presenta massa dificultat. Al principi de la baixada cal saltar una mica, però res que no aporti adrenalina al cos. Després, ens trobarem amb una baixada continuada amb alguns plans curts per descansar. Un cop superat aquest punt, el recorregut que no presenta cap dificultat, simplement una suau pujada. Al final del camí haurem de creuar i seguir per la finca de tarongers que tindrem a l’esquerra.

Després de la finca, a uns 300 metres, haurem de girar a la dreta per un camí indicat. Aproximadament a 760 metres haurem de girar de nou a la dreta i a la desviació següent haurem de girar a l'esquerra. Finalment, a l'última cruïlla, cal agafar el camí de la dreta i seguir per la pista asfaltada fins a l'ermita on hem aparcat el cotxe.

L’ermita és visitable si es demana amb antelació al mossèn del poble d’Amposta i als habitants de la casa d’allí al costat. Tant davant com darrere de l’ermita hi ha esplanades on es poden realitzar dinàmiques i jocs després de l’excursió.