Descobrim-los per descobrir-nos

Descobrim-los per descobrir-nos
Autor: Istar Montull

Participants: Jocs de pistes per conèixer altres codis culturals


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: L’entorn del barri o poble que vulguem descobrir.


Durada: 1 hora

Descripció:
Joc de pistes o descoberta per equips amb l’objectiu de relacionar-nos amb persones d’altres cultures, presents en el nostre entorn proper.

Objectius

  • Conèixer les cultures del nostre entorn a través de la realitat i del contacte directe.
  • Fer visibles les llengües d’origen dels participants que trobem al grup.
  • Apropar-nos a persones amb un origen i uns codis culturals diferents dels nostres.

Material necessari

Full de proves/pistes per resoldre en grups, bolígrafs, folis, mòbils per poder fer vídeos, fotos o missatges d’àudio.

Introducció

Prèviament reflexionarem a través de preguntes: Vivim en un entorn on hi ha moltes cultures que s'interrelacionen, però, convivim amb elles? Has anat a casa d’algun amic magrebí per conèixer la seva manera de viure amb la família? Davant dels dubtes que puguin sorgir, els comentem la importància de conèixer bé les persones del nostre entorn per poder conviure junts, sense prejudicis i amb respecte.

Per grups, els donarem una hora i un punt de trobada final. També el full de pistes a resoldre i marcarem els límits perquè la descoberta sigui segura i divertida. També establirem un punt de control a la meitat del joc per comprovar que tot es desenvolupa correctament. A més a més, els infants i joves aniran enviant les respostes per missatges de mòbil.

Desenvolupament

Quan comenci l’activitat els donem un full amb 10 accions:

1. Troba una botiga de propietaris xinesos i pregunta quin tipus de música escolten i què han dinat aquell mateix dia. Intercanvieu respostes.
2. Com podem dir gràcies en urdú, quítxua, àrab i xinès mandarí?
3. Ves a un negoci de persones d’origen pakistanès o indi. Pregunta com es diu en la seva llengua: Bon dia, tens cebes? Creus que badulake vol dir botiga?
4. Grava un vídeo amb alguna persona estrangera en què sortiu cantant una cançó popular del seu poble d’origen.
5. Escriu el nom de tots els participants del grup en l’alfabet àrab o xinès mandarí i feu-vos una foto amb les persones que us han ajudat a escriure’l.
6. Pregunta a una dona amb vel què fa en el seu dia a dia? Intercanvieu respostes.
7. Troba una persona africana i demana quantes llengües sap parlar. Pregunteu-li què hauríem d’aprendre de la cultura del seu país.
8. Pregunta a 5 persones aleatòries si saben quina és la diferència entre la cultura amaziga i la cultura àrab.
9. En un parc infantil, proposeu de dinamitzar el joc del Pica paret al grup d’infants i famílies que trobeu. Seguidament, expliqueu-los que sou d’esplai/cau i en què consisteix. (Feu-ne fotos o vídeos).
10. Pregunta de manera respectuosa a una persona sud-americana, ameríndia o llatina que t’expliqui com se sent a Catalunya.

Avaluació

En acabar la descoberta, posarem en comú el que hem descobert i el que ens ha sorprès. Poder reflexionar sobre si ens hem sentit còmodes preguntant, si hem estat respectuosos, si sabíem alguna resposta abans de fer la prova, si tenim prejudicis...

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: