Filosofia de ser

Filosofia de ser
Autor: José Antonio Martínez Vicario

Participants: Equip de monitors i monitores, així com la direcció de l’entitat


Edats:
Monitors/es


Espai: Sala polivalent on es pugui visualitzar la pel·lícula i hi hagi un espai gran per treballar amb el mural a posterior.


Durada: 167 minuts, aproximadament

Descripció:
Cinefòrum de la pel·lícula “Ça commence aujourd'hui” (Bertrand Tavernier, 1999) i construcció d’un mural a partir de la reflexió.

Objectius

Per als monitors/es:

  • Reforçar el sentiment de pertinença a l’esplai i/o entitat.
  • Realitzar una reflexió personal de la nostra tasca socioeducativa amb els infants i les famílies.
  • Escriure de forma anònima les debilitats de l’equip de monitors/es segons el parer de cada membre de l’equip.
  • Escriure de forma anònima les fortaleses de l’equip de monitor/es segons el parer de cada membre de l’equip.
  • Promocionar en l’equip les oportunitats de millora.

Material necessari

  • Per al cinefòrum: Film “Ça commence aujourd'hui”, projector o TV amb DVD o accés a Internet, begudes i crispetes.
  • Per a la construcció del mural: full de mural gran amb un dibuix d’un arbre amb les arrels, el tronc, les branques i els fruits. Retoladors, cola, una bossa, una caixa i fulls.

Introducció

Prèviament a la visualització i l’inici de l’activitat, l’equip directiu haurà d’explicar a l’equip de monitors i monitores que es vol fer un repàs de la tasca que fa l’entitat i quines són les fortaleses o les debilitats com a equip. Per dur a terme aquesta activitat caldrà prèviament buscar i adequar un espai que sigui confortable tant per a la projecció de la pel·lícula com per fer el cinefòrum.

Desenvolupament

Un cop s’hagi donat la benvinguda a les persones que participaran de l’activitat es farà una breu introducció de la pel·lícula “Ça commence aujourd'hui”. Un cop visualitzada exposarem els temes a debatre. Tres possibles per reflexionar són:

  • Implicació amb els infants i les famílies.
  • Paral·lelisme entre els professionals de la pel·lícula i nosaltres com a voluntaris/es.
  • La nostra existència com a entitat.

Després de reflexionar durant uns 10-15 minuts es presenta un mural amb un dibuix d’un arbre. De forma ordenada han de:

  • Escriure de forma anònima en dos fulls:
    • En un les debilitats de l’equip de monitors/es i s’introdueix en una bossa.
    • En l’altre les fortaleses de l’equip de monitors/es i s’introdueix en una caixa.
    • En el tronc una paraula que descrigui a l’entitat.
    • En les branques una paraula que descrigui la seva interacció amb infants i familiars.
  • Han d’agafar:
    • Un full de la bossa, llegir-ho i fer una reflexió. Després enganxar-ho a les arrels.
    • Un full de la caixa, llegir-ho i enganxar-ho als fruits de l’arbre.

Avaluació

L’avaluació es pot realitzar amb l’ajuda de l’arbre realitzant la següent metàfora: les arrels son les nostres debilitats què, gracies al nostre tronc podem donar fruits a la comunitat. Amb les debilitats mantenim els peus a terra per fer créixer un tronc fort i ample. Si no coneixem el nostre equip no serem efectius.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: