El trencaclosques plural!

El trencaclosques plural!
Autor: Núria Mirón

Participants: Màxim 25 participants


Edats:
Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es


Espai: Aire lliure o sala gran


Durada: Entre 1 hora i 1 hora i mitja

Descripció:
Dinàmica realitzada pels joves del Centre d’Esplai amb la qual es busca reforçar el sentiment de pertinença dels voluntaris al grup.

Objectius

Per als monitors/es:

  • Reforçar el sentiment de pertinença dels voluntaris al grup.
  • Refermar els vincles entre voluntaris/es, monitors/es i amb els infants.
  • Aconseguir una integració completa de les persones voluntàries dins de l’equip humà de l’Esplai.

Per als infants o joves:

  • Conèixer la importància que té la figura del voluntari/ària.
  • Potenciar la creativitat i l’empatia vers els voluntaris/es.
  • Fomentar la col·laboració i la participació dels joves dins de l’Esplai.

Material necessari

  • Altaveus i equip de música
  • Mocadors
  • Cartó
  • Cartolina
  • Llapis de colors
  • Retoladors permanents
  • Cèrcols de gimnàstica

Introducció

Dinàmica que preparen els joves de l’esplai per als voluntaris/es emmarcada dins d’una sessió dedicada al voluntariat. Els participants han de construir un trencaclosques amb les peces que aconseguiran quan superin unes proves determinades.

Desenvolupament

Dividim els nostres voluntaris en grups de 4 o 5 persones i els distribuïm per l’espai. Les proves són: “aconsegueix el teu fulard” en parelles es fa una carrera de relleus on els participants estan agafats pels braços i s’han de coordinar per arribar d’un extrem a un altre d’un espai determinat, però un dels dos tindrà els ulls tapats i ha de seguir les pautes que li dona el seu company i confiar en ell.

La segona prova és “la cançó compartida” els joves els hi facilitaran les següents paraules: important, voluntari, grup, esplai i gràcies. Amb aquestes paraules i en menys de 5 minuts han d’inventar-se una cançó o tornada que les inclogui.

La tercera prova és “els globus de la veritat”. Demanem als participants que en un paper apuntin allò que troben a faltar de l’Esplai o com se senten dins de l’entitat. El fiquen a dins d’un globus i aquests es barregen. Després cada participant ha d’agafar un i explotar-lo de manera original. Un cop hagi caigut el paper, es llegeixen i es recull aquesta informació.

Per acabar, fem la prova “guerra de petons”. Els grups es divideixen en dos equips i cada equip porta els llavis pintats d’un color diferent. En menys de dos minuts han de fer el màxim de petons a l’altre equip, guanya l’equip que més petons ha donat. Quan tots els equips han acabat, es reuneixen tots i fan el trencaclosques conjuntament, on apareixerà un "gràcies" gegant.

Avaluació

L’avaluació final es farà mitjançant una assemblea conjunta on valorarem els punts forts, punts dèbils i on es recolliran les anotacions dels participants.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: