Participants: Per a adolescents, joves i monitors/es
Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Espai: Una sala gran o un exterior que ens permeti repartir el material
Durada: 1 hora, aproximadament
Descripció:
Aquesta eina ens permet crear un espai inclusiu, on càpiguen expressions que sovint no tenen cabuda en la dinàmica de l’oratòria.
Per als monitors/es (o conductors de l’activitat):
Per als infants o joves (o participants de l’activitat):
Sovint passa que els grups tenen dinàmiques comunicatives que no afavoreixen la participació de totes les persones. La principal manera de comunicar-nos en la nostra cultura és a través de l’oratòria. Així, és habitual que caràcters més tímids o de pensament més reflexiu, per exemple, quedin amagats en un debat oral. A més a més, també hi pot haver dinàmiques tòxiques en les maneres de debatre com assenyalar, acusar personalment, tallar algú, alçar la veu, adoptar postures físiques desafiadores o fatxendes...
El debat silenciós és una alternativa per explorar noves vies de comunicació i reflexionar sobre la més habitual.
Es tracta d’escollir un tema a debatre. Plantejarem preguntes obertes escrites en diferents papers grans repartits per l’espai. Cada participant tindrà un retolador i es podrà passejar per l’espai al seu gust opinant per escrit a les preguntes que vulgui. El següent que vegi el paper, també podrà llegir les reflexions dels companys i hi podrà interaccionar d’una manera constructiva. És a dir, podria subratllar una part de la frase del company, on vulgui remarcar el seu acord i afegir-hi un comentari, podrà escriure una resposta al comentari ja existent, etcètera. Però no s’hi val tatxar l’escrit dels altres, per exemple.
Quan els moderadors vegin que tothom sembla satisfet d’haver-se expressat per totes les preguntes desitjades, reuniran tot el grup davant dels papers i s’encarregaran tant de reflexionar sobre el contingut (allò debatut) com de la forma (què ens ha aportat la manera de debatre).