Dia pirata

Dia pirata
Autor: Maria Besora

Participants: Per a infants, joves i monitors/es


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es


Espai: Diversos espais (a colònies)


Durada: Un dia

Descripció:
Dinàmica d'un dia de colònies on, mitjançant el centre d’interès i el quotidià, coneixem i empatitzem amb les necessitats especials.

Objectius

Per als monitors/es (o conductors/es de l’activitat):

  • Analitzar la sensibilitat del grup respecte a les necessitats especials que tenen ells/elles i el seu entorn (abans de fer l’activitat).
  • Plantejar un ambient respectuós per gaudir de l’activitat.
  • Moderar la reflexió posterior.

Per als infants o joves (o participants de l’activitat):

  • Passar-ho bé experimentant diferències funcionals.
  • Empatitzar amb les necessitats especials que queden fora de la norma majoritària.
  • Treballar la paciència i la creativitat tot buscant nous recursos per solucionar situacions noves.
  • Desenvolupar el pensament crític prenent consciència dels privilegis i les desigualtats.

Material necessari

  • Paper
  • Fil
  • Tot allò necessari si s’amplien les necessitats per conèixer

Introducció

Les persones som diverses i, malauradament, els codis culturals que compartim sovint només tenen en compte les necessitats de la població majoritària. És a dir, que tothom que surti de la norma de les necessitats estàndard queda marginat o poc atès per l’entorn.

El dia pirata tracta de dedicar un dia de colònies a investigar aquestes necessitats especials.

Desenvolupament

Durant un dia sencer, ens trobarem situacions quotidianes que haurem de resoldre tenint en compte una necessitat especial. Una bona manera de plantejar la dinàmica és adaptar-la a cada centre d’interès, en aquest cas els pirates.

A l’hora de dinar coneixerem el Capità Garfi, que ens explicarà com de complicat i divertit pot ser menjar amb una sola mà. Tots els participants es lligaran la màniga de la seva mà que més utilitzen i només podran utilitzar l’altra.

Més tard els visitarà en Barbamec, que va perdre un ull i ara el porta tapat. Tots els participants es faran un pedaç per tapar-se un ull com un pirata i jugarem a cuit i amagar amb el pedaç.

Avaluació

Podem afegir-hi més personatges i, amb ells, més necessitats especials per experimentar. Els organitzadors s’han d’encarregar de promoure una reflexió després de cada activitat o al final del dia recollint les experiències dels participants: com ens hem sentit, què hem fet davant dels problemes, com deu ser viure cada dia amb aquesta diferència, etc.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: