El túnel del temps

El túnel del temps
Autor: Grup d'Esplai La Trepa (2n premi del concurs InnovAct 2020)

Participants: A partir de 8 anys


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Monitors/es


Espai: Sala ambientada com si fos una màquina del temps, passadís ambientat com si fos un túnel del temps, sala on hauran de resoldre els conflictes.


Durada: 2 hores

Descripció:
Aquesta activitat s’inclou en el desenvolupament d’un centre d’interès sobre una màquina del temps. Els infants viatjaran per diferents èpoques històriques amb l’objectiu de resoldre conflictes produïts pels éssers humans.

Objectius

Per als infants o joves:

  • Participar de manera col·lectiva.
  • Resoldre conflictes a partir de l’empatia.
  • Reflexionar sobre els drets i les llibertats

Per als monitors/es:

  • Reflexionar sobre com solucionem els conflictes habitualment amb els nostres grups.
  • Repensar la importància i els objectius per assolir pels centres d’interès.


Material necessari

  • Disfresses per motivar
  • Decoració del túnel del temps i les sales
  • Attrezzo per a les escenes
  • Material de so i audiovisual

Introducció

El joc consisteix a reflexionar sobre escenes situades en diverses èpoques històriques que representarà l’equip educatiu mitjançant una motivació teatralitzada. En aquestes accions hi haurà un element distorsionador que els infants hauran de localitzar i modificar per evitar que esdevingui un conflicte. Per fer-ho, hauran de parar el temps de l’escena i posar-se d’acord en grup per proposar una acció que pugui solucionar el problema. Després es tornarà a posar play a l’escena i es veurà com transcorre l’acció.

Desenvolupament

Desenvolupament

L’esquema de funcionament de l’activitat és el següent:

1. Busquem un conflicte a la màquina repassant diverses èpoques històriques.
2. Passem pel túnel.
3. Visualitzem l’escena fins que localitzem un conflicte.
4. Parem el temps, reflexionem sobre el problema i proposem una solució.
5. Reprenem l’escena i veiem com se soluciona.
6. Passem un altre cop pel túnel.
7. Tornem a la sala de màquines i canviem d’època.

L’equip educatiu mostrarà als infants 4 escenes diverses on es desenvolupi un conflicte. Un exemple:

Època de la prehistòria

Play: Conflicte entre dues persones que arriba a les mans per manca d’entesa. Una d’elles té plàtans i l’altra està intentant fer foc. Totes dues volen el que té l’altra i no s’entenen per què no s’expressen mitjançant un codi verbal.

Pausa: Els infants poden posar-se d’acord a repartir els plàtans i entendre la dificultat dels personatges per expressar la seva opinió. Remarquem la importància de resoldre els conflictes mitjançant el diàleg.

Replay: Qui estava encenent el foc rep els plàtans i té energia per seguir-lo avivant i l’altra persona aprèn a fer foc. Finalment, tots dos s’escalfen mentre mengen els plàtans.

Avaluació

En la darrera part de l’activitat seran els infants, repartits en grups, els qui representaran conflictes quotidians de la seva vida i es durà a terme la mateixa dinàmica que en les èpoques històriques. Aquesta part ajudarà els infants i monitors/es a reflexionar sobre com solucionen els conflictes habitualment.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: