Participants: A partir de 8 anys
Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Monitors/es
Espai: Sala ambientada com si fos una màquina del temps, passadís ambientat com si fos un túnel del temps, sala on hauran de resoldre els conflictes.
Durada: 2 hores
Descripció:
Aquesta activitat s’inclou en el desenvolupament d’un centre d’interès sobre una màquina del temps. Els infants viatjaran per diferents èpoques històriques amb l’objectiu de resoldre conflictes produïts pels éssers humans.
Per als infants o joves:
Per als monitors/es:
El joc consisteix a reflexionar sobre escenes situades en diverses èpoques històriques que representarà l’equip educatiu mitjançant una motivació teatralitzada. En aquestes accions hi haurà un element distorsionador que els infants hauran de localitzar i modificar per evitar que esdevingui un conflicte. Per fer-ho, hauran de parar el temps de l’escena i posar-se d’acord en grup per proposar una acció que pugui solucionar el problema. Després es tornarà a posar play a l’escena i es veurà com transcorre l’acció.
Desenvolupament
L’esquema de funcionament de l’activitat és el següent:
1. Busquem un conflicte a la màquina repassant diverses èpoques històriques.
2. Passem pel túnel.
3. Visualitzem l’escena fins que localitzem un conflicte.
4. Parem el temps, reflexionem sobre el problema i proposem una solució.
5. Reprenem l’escena i veiem com se soluciona.
6. Passem un altre cop pel túnel.
7. Tornem a la sala de màquines i canviem d’època.
L’equip educatiu mostrarà als infants 4 escenes diverses on es desenvolupi un conflicte. Un exemple:
Època de la prehistòria
Play: Conflicte entre dues persones que arriba a les mans per manca d’entesa. Una d’elles té plàtans i l’altra està intentant fer foc. Totes dues volen el que té l’altra i no s’entenen per què no s’expressen mitjançant un codi verbal.
Pausa: Els infants poden posar-se d’acord a repartir els plàtans i entendre la dificultat dels personatges per expressar la seva opinió. Remarquem la importància de resoldre els conflictes mitjançant el diàleg.
Replay: Qui estava encenent el foc rep els plàtans i té energia per seguir-lo avivant i l’altra persona aprèn a fer foc. Finalment, tots dos s’escalfen mentre mengen els plàtans.
En la darrera part de l’activitat seran els infants, repartits en grups, els qui representaran conflictes quotidians de la seva vida i es durà a terme la mateixa dinàmica que en les èpoques històriques. Aquesta part ajudarà els infants i monitors/es a reflexionar sobre com solucionen els conflictes habitualment.