L’estiu de Vivaldi

L’estiu de Vivaldi
Autor: Maria Àngels Armengol

Participants: 25 infants de 3 a 6 anys.


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Monitors/es


Espai: Exterior (sortida o excursió)


Durada: 1 hora

Descripció:
Els infants s’ho passen molt bé jugant a la natura. Ens pot passar que a l’estiu faci una tempesta i ens hàgim de protegir. Cal prendre consciència dels riscos mediambientals bàsics.

Objectius

Per als infants:

  • Identificar els fenòmens naturals: sol, pluja, núvols, vent.
  • Respectar els elements de l’entorn natural.
  • Saber-se protegir dels fenòmens naturals.

Per als monitors/es:

  • Fomentar el coneixement d’elements naturals a partir de la música.
  • Treballar l’escolta activa i concentrada d’una peça musical.
  • Potenciar la imaginació dels infants.

Material necessari

  • Cançó L’estiu de Vivaldi
  • Folis de colors: vermell, taronja, groc, verd, blau i lila.

Introducció

L’activitat es pot realitzar en l’espai exterior. En el marc d’una excursió pot ser el moment ideal, per tal d’educar als infants en l’estima de la natura.

El monitor/a farà la pregunta als infants:

  • Ho noteu, veritat? Els dies són més llargs, anem amb màniga curta... ja arriba l’estiu.

El monitor/a explicarà als nens que a Vivaldi li agradava molt la natura i ens explica els canvis estacionals que es produeixen mitjançant la música.

Desenvolupament

Els infants s’asseuran sota una ombra i escoltaran L’estiu de Vivaldi parant a cada fragment de la peça i faran una reflexió.

El monitor/a representarà un pastor i els infants les ovelles. Es farà una petita dramatització.


1r moviment.
És de caràcter alegre i reflexionarem que la calor produeix cansament i bufa un vent suau.

El monitor/a preguntarà:

  • Com ens protegim de la calor?
  • Sentiu algun ocellet?

Explicarà que, a l’estiu, els pastors descansen a l’ombreta. Tots farem de pastors una estoneta.


2n moviment.
És de caràcter tranquil, més tard eixerit i torna a ser tranquil. En aquest moviment apareixen els trons que anuncien una tempesta.

El monitor/a preguntarà:

  • Com ens protegim quan hi ha tempesta?
  • Què hem de fer quan fa trons i ens trobem a la muntanya?

El monitor/a posarà els infants en un lloc “segur”.


3r moviment. Tots els animalons fugen de la tempesta i els rajos il·luminen el cel, tot formant un arc iris.

El monitor repartirà un foli de cada color a cadascun dels infants. Se situaran formant l’arc iris.

Finalment, els infants aixecaran els fulls de colors enlaire i cantaran alguna cançó que coneguin relacionada amb el temps. Com per exemple: Pastoret, d’on vens?, Plou i fa sol...

Avaluació

Els infants s’agrupen per colors i diuen un factor de protecció dels que han après. El monitor/a escriurà amb una cartolina les intervencions dels nens i les nenes per tenir-les sempre en compte abans de realitzar una sortida.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: