Parlem d'actualitat a l'Esplai

Parlem d'actualitat a l'Esplai
Autor: Xavi Villalvilla

Edats:
Monitors/es

Descripció:
Descobrim aquest manual

Contingut

A l’inici del curs d’Esplai sempre ens marquem uns objectius que infants i joves han d’assolir i que ens permetran elaborar el centre d’interès i les activitats de cada cap de setmana. Una de les principals eines que ens poden ajudar a desenvolupar les activitats és l’actualitat. Davant un món amb sobreinformació, l’esplai esdevé un dels responsables d’orientar les noves generacions en les bones pràctiques per informar-se i per reflexionar sobre el seu contingut.

Què ens permet treballar l’actualitat?

Llegir un diari de paper, navegar per un portal d’informació digital o veure un informatiu a la televisió són oportunitats per conèixer millor què ens envolta, què està passant a l’altra punta del món o al nostre barri. Economia, política, societat, medi ambient, moviments culturals i socials, tecnologia i altres temes han de formar part de l’educació d’infants i joves. Saber i entendre el present esdevé un factor essencial per formar-nos un criteri propi sobre la realitat, disposar d’arguments per decidir el nostre futur i de recursos per escollir lliurement quin camí prendre. En el cas dels infants i joves, encara més.

És per això que, com a monitors i monitores, hem d’introduir de manera natural els temes d’actualitat que, per motius diferents, poden interessar o ser importants per als més petits.

Informar-se bé, el primer pas

Vivim en una societat amb excés d’informació, amb una quantitat molt elevada de canals d’entrada de notícies, explicades amb intencionalitats diferents, regides per línies editorials amb clars posicionaments polítics. A tot això cal afegir les conegudes com a fake news, notícies falses que, a còpia de repetir-se de manera molt reiterada, acaben per quedar-se en el subconscient de la societat com a informacions acceptades. Com podem orientar els infants i joves en una bona tria de la informació, optant pels canals adients i arribant a continguts informatius reals? Alguns consells:

  • Mirar d’informar-se en fonts oficials.
  • Si llegim una informació en un perfil particular en una xarxa social, contrastar amb l’origen de la notícia o amb diversos mitjans de comunicació.
  • Si llegim una informació en un mitjà de comunicació, comparar-la amb la versió d’altres mitjans de posició editorial diferent.

Per fer-ho, podem recórrer a dinàmiques que ens permetin dur a la pràctica aquest exercici de bones pràctiques per informar-se bé com:

  • Fer una lectura de diversos diaris de paper i comparar de quina manera tracta cada mitjà una mateixa notícia. En grups diferents, cada un pot analitzar un diari i explicar la notícia a la resta, que hauran de dir quina diferència troben amb el diari que ells han llegit. Podem fer el mateix amb diaris digitals.
  • Posar a l’abast dels infants o joves un seguit de notícies, de les quals hauran d’esbrinar si són certes o falses. Per fer-ho, hauran de contrastar amb diverses fonts i mitjans de comunicació per a veure si parlem d’una informació real o, per contra, són fake news que algú va publicar.

La informació a les xarxes socials

Utilitzar les xarxes socials com a font d’informació pot ser molt interessant però, tanmateix, cal entendre el seu funcionament i identificar la veracitat d’una informació. La xarxa social més interessant on informar-se a dia d’avui és Twitter. Per això, treballar el bon ús de Twitter com a eina d’informació pot ser un recurs positiu. Algunes idees:

  • Tendències: mostrar de quina manera ens mostra Twitter les tendències d’actualitat per escollir un tema i tractar-lo en un format de debat, per exemple.
  • Entendre el funcionament de les etiquetes de Twitter (hashtags), escollir-ne una sobre un tema d’actualitat i analitzar tot el que s’hi diu, veure si són fonts fiables i contrastar-les amb altres fonts.
  • Crear un compte de Twitter per a tot el curs, seguir comptes que detectem com a fiables i seguir-ne la informació. Cada dissabte, per exemple, es poden dedicar 10 minuts a tractar una de les notícies de les fonts que seguim.
  • Consultar perfils de Twitter relacionats amb el nostre barri o ciutat per conèixer i treballar a l’activitat informacions de caràcter local que ens interessen.

La ficció audiovisual i el documental com a eina

Existeixen altres formats interessants per a treballar l’actualitat més enllà dels mitjans de comunicació o les xarxes socials. Una opció interessant és aprofitar les pel·lícules o sèries de ficció per reflexionar sobre temes que topen directament amb la realitat. A través d’un format molt atractiu per a infants i joves podem introduir, per tant, espais de debat i reflexió sobre temes del dia a dia. Alguns exemples:

  • Escenes concretes de Joc de Trons o Vikings per treballar el rol de la dona en la societat.
  • Sèrie Black Mirror per tractar el protagonisme de la tecnologia en les nostres vides i la importància de fer-ne un bon ús.
  • Sèrie House of Cards o Borgen per observar el protagonisme dels poders econòmics i polítics en l’actualitat.
  • Escenes concretes de Por 13 razones, Élite o Hasta los huesos per conèixer, des de la ficció, alguns dels problemes de l’adolescència i la formació de l’adult.

En la mateixa línia trobem molts documentals i programes televisius d’actualitat de referència com poden ser 30 minuts, Sense ficció o Salvados, entre d’altres.

Actualitat per a totes les edats

Malgrat que podem pensar que l’actualitat és un recurs que utilitzarem principalment en activitats o dinàmiques amb joves, podem adaptar perfectament el contingut a qualsevol franja d’edat. Posem alguns exemples:

  • 3 a 5 anys: veiem escenes de documental o notícies sobre les tones de plàstic que acumulen els oceans per explicar-los la importància de cuidar el medi ambient. Podem continuar amb un senzill taller de reciclatge.
  • 6 a 10 anys: tractem una notícia sobre un nou avenç en la recerca del càncer infantil. Apropem la realitat d’infants que pateixen malalties i que lluiten per recuperar-se. Podem convidar un/a pediatre/a perquè ens parli sobre bons consells per a la seva salut (alimentació, higiene, etc.).
  • 11 a 13 anys: treballem el rol de l’home i la dona a través de cançons molt populars de l’actualitat amb lletres que reprodueixen models de societat masclista. Podem continuar tot creant una cançó sobre la igualtat de gènere.
  • 14 a 16 anys: parlem sobre la importància de fer un bon ús del mòbil tot veient un episodi del programa sobre tecnologia No pot ser! Sobre les dades que les empreses aconsegueixen gràcies a l’ús del nostre dispositiu.

El paper d’orientador del monitor i monitora

Parlar d’actualitat no sempre és fàcil, i tots els recursos i activitats plantejades demanen un criteri adient per part de l’equip de monitors. És per això que, a l’hora d’escollir un tema per tractar, una notícia per llegir, un fragment d’una sèrie per veure o un perfil de Twitter per seguir, cal pensar sempre en el tipus de contingut que estem oferint a l’infant o jove; en les eines que li estem oferint per disposar d’un criteri propi per decidir on informar-se; i en la seva capacitat de reproduir allò que considera positiu i transformar aquelles realitats que no volen que formin part de la seva societat.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: