Racons per explorar-nos

Racons per explorar-nos
Autor: Gemma Tadeo, Istar Montull i Sílvia Sorolla

Participants: Entre 15 i 20 infants, de 5 a 8 anys


Edats:
Petits (4 - 8 anys)


Espai: Indiferent


Durada: 1 hora i mitja, aproximadament

Descripció:
Reproduïm rols de gènere quan som petits/es?

Objectius

Per als monitors/es:

  • Observar les reaccions i comportament dels nostres infants en els rols de gènere.
  • Facilitar espais còmodes i fora de prejudicis.
  • Treballar l’acompanyament del joc.
  • Fer autocrítica com a equip i individualment de les propostes de jocs que quotidianament fem.

Per als infants o joves:

  • Normalitzar tota mena de jocs per tothom.
  • Millorar la capacitat de decisió davant del joc.
  • Trencar rols de gènere socials establerts.

Material necessari

Material fungible, espais preparats prèviament, pilota i globus.

Introducció

Aquesta activitat consisteix a generar diferents racons amb jocs que coneixen però que tendeixen a jugar més uns infants que d’altres i que tendeixen a participar infants d’un sol gènere majoritàriament.  Crearem espais dinamitzats i deixarem que flueixi per si sol per observar què succeeix durant l’activitat.

Desenvolupament

Dividirem l'espai en diferents racons i farem grupets d'infants perquè tothom hagi de passar per tot.

Marcarem tempos i aniran rotant perquè tots els grups hagin de passar per cada un dels racons.

Alguns racons poden ser:

  • Juguem a representar una família.
  • Disfressar-se i pintar-se la cara.
  • Batalla amb espases de globoflèxia.
  • Fer una dansa.
  • Pintar un mural.

Aquestes són propostes, però la idea és aprofitar aquells jocs que el grup ja tendeix a jugar sovint i oferir un espai on tothom ha de jugar a tot. Així entre el grup poden aprendre els uns dels altres i poden sorgir aspectes més reals i profitosos per a la nostra observació. Cal que siguin jocs que el grup tendeix a donar-li més participació a un gènere concret.

Dins d'aquestes activitats utilitzem un espai físic i materials. L'observació cal que vagi dirigida en com s'utilitza el material o aspectes claus com qui el recull.

A més, cal observar el grau de participació de cada infant a cada activitat.

Avaluació

Tancaríem l’activitat amb un espai de debat i reflexió. Cada petit grup hauria d'explicar a la resta com han participat i què ha passat. Al finalitzar, faríem un tancament amb un petit debat dinamitzat per l'equip de monitors/es on poguessin qüestionar-se com juguen dia a dia.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: