Ampe: un joc ghanès

Ampe: un joc ghanès
Autor: Salvador Cases (publicat revista Estris 178)

Participants: A partir de 2 participants


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: Interior / exterior


Durada: No hi ha un temps aproximat establert, el temps serà en funció de la durada que es vulgui.

Descripció:
Joc rítmic molt jugat pels nens ghanesos.

Objectius

  • Tenir coordinació rítmica
  • Conèixer la cultura africana
  • Saber-se concentrar
  • Adquirir detecció de patrons
  • Aleatorització de comportament
  • Recompte mental

Material necessari

  • Cap

Introducció

L'ampe és un joc molt popular entre els nens de Ghana (Àfrica occidental). S'hi juga en grup, tot i que els que realment s'enfronten són només dos jugadors. 

Desenvolupament

La parella de jugadors es posa un de cara a l'altre i piquen, cada un d'ells, dues vegades de mans, alhora. Això serveix per sincronitzar els dos jugadors, els quals, després d'haver picat de mans, fan un salt enlaire. Quan els peus tornen a tocar el terra, cada jugador avança una de les seves cames, de forma que tots dos queden drets amb una cama més endavant que l'altra. Si els dos jugadors han avançat la mateixa cama guanya un jugador (que s'ha decidit prèviament), i si els jugadors han avançat cames diferents guanya l'altre jugador (s'ha d'acordar abans de començar la partida). S'hi pot jugar per equips. Per exemple, tenim dos equips de quatre jugadors. Els dos primers jugadors de cada equip fan el primer enfrontament. El jugador que perd el substitueix un altre jugador del seu equip, que s'enfrontarà amb el jugador que ha guanyat, i així successivament. També s'hi pot jugar a punts. Es tracta que la mateixa parella de jugadors faci uns quants enfrontaments seguits, i el primer que guanya deu vegades venç. En aquest cas, és espectacular veure l'habilitat i la pràctica que hi tenen els infants ghanesos. 

Avaluació

Aquest joc pot servir per acostar una altra cultura, així com també per treballar la coordinació rítmica. Si juguem a la variant a punts pot servir per treballar la concentració mental i per intentar descobrir quins patrons de comportament segueix el contrincant i, així, poder endevinar quina cama mourà el següent cop. Inversament, servirà perquè intentem aleatorietzar al màxim la nostra seqüència i no seguir cap patró, cosa que és més difícil del que sembla.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: