Apretant el pas

Apretant el pas
Autor: UNICEF

Participants: A partir de 5 participants


Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es


Espai: Interior / exterior


Durada: 45 min - 1 h

Descripció:
Activitat per facilitar la comprensió de l’altre i conscienciar sobre les desigualtats socials.

Objectius

  • Promoure l’empatia amb aquells que són diferents.
  • Conscienciar sobre les desigualtats d’oportunitats a la societat.
  • Impulsar la comprensió de les repercussions personals pel fet de pertànyer a una minoria social o cultural.

Material necessari

  • Una targeta de rol per a cada participant
  • Un full de preguntes

Introducció

Abans de començar aquesta activitat heu d’explicar als participants que se’ls demana que es posin en la pell d’un altre. Se’ls ha de dir que són una altra persona i hauran de fer servir la imaginació per poder respondre les preguntes com si fossin aquella persona.

Desenvolupament

Doneu les targetes, una per a cada participant. Tres participants han de tenir targetes que els representin a ells mateixos. Ningú no ha de dir quin paper li ha tocat.

Poseu els participants en fila i, perquè comencin a posar-se en el seu rol, feu-los una sèrie de preguntes. Així es començaran a crear una imatge d’ells mateixos i de les seves vides.

Les preguntes seran del tipus següent: Com va ser la teva infància? Com era casa teva? Quina mena de feina tenien els teus pares? Com és la teva vida ara? On et trobes amb els amics? On vius ara? Quant guanyes cada mes? Què fas per vacances? Ets feliç? Et fa por alguna cosa?

Aneu llegint un llistat de situacions i casos un per un. Cada vegada que contestin “sí” hauran de fer un pas endavant.

Feu una pausa entre cada frase perquè els participants vegin on estan situats en relació als altres. Al final, convideu a tothom a mirar la seva posició final.

Avaluació

Demaneu als participants com s’han sentit i què ha passat. Després parleu sobre els temes que han anat sortint i què han après. Els podeu fer preguntes com ara les següents:

  • Com us heu sentit quan fèieu un pas endavant?
  • Ha estat fàcil o difícil representar el paper?
  • Reflecteix aquest exercici la societat d’alguna manera?
  • Esteu segurs que la informació i les imatges que teniu dels personatges són fiables o estan basades en estereotips i prejudicis?.
  • Quins són els primers passos que es podrien fer per treballar la desigualtat en les societats? 

L’activitat es pot complementar llegint històries reals d’infants que han sofert situacions complicades durant la seva vida.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: