Els colors de les emocions

Els colors de les emocions
Autor: Equip docent cursos residencials MCECC

Participants: Indiferent


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: Sala gran i ben ventilada. Es pot jugar amb la il·luminació.


Durada: De 5 minuts a 1 hora.

Descripció:
Farem barreges de productes químics amb les que treballarem les emocions bàsiques. L'experiment tracta d'observar l'efecte òptic que provoquen els productes quan reaccionen entre sí.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

  • Conèixer experiments que esdevenen recursos per dinamitzar activitats i/o vetllades.
  • Conscienciar sobre l'aprofitament de les diferents experteses de l'equip de monitors/es, en especial la científica.
  • Sorprendre els infants. 

Objectius per als infants o joves:

  • Relacionar emocions i colors.
  • Reconèixer les pròpies emocions en el moment d'experimentar-les.
  • Prendre consciència d'allò que les emocions ens poden ensenyar.

Material necessari

  • Peixera i/o recipient de vidre transparent d'uns 10 litres de capacitat
  • Sosa càustica
  • Col llombarda
  • Lleixiu o salfumant
  • Vinagre

Introducció

L’aigua que s’obté de bullir la col llombarda és un indicador natural de PH. Amb aquesta propietat provocarem viratges de colors amb diferents productes que podem trobar percasa.

Desenvolupament

Posem a bullir la col llombarda durant uns 30 minuts. Passat aquest temps, l’aigua agafarà un  color  blavós.  Si  no es disposa de foc a l’hora de realitzar l’activitat podem utilitzar un microones. En aquest cas posarem ¼ de col submergida en aigua en un recipient de vidre durant 10 minuts a potència màxima. El líquid resultant, un cop fred, el diluirem en aigua a una proporció de tres gots d’aigua per un de col. Cal fer la barreja en un recipient de vidre transparent.

En aquest recipient de vidre hi afegirem vinagre que conté àcid acètic. Caldrà afegir-lo a poc a poc fins a obtenir un color lila i, més endavant, rosat si seguim afegint-n’hi. Per obtenir el color vermell afegirem a continuació lleixiu i/o salfumant. Tenint en compte que el lleixiu és més suau i n’haurem d’afegir més per aconseguir el vermell, si utilitzem salfumant amb menys quantitat serà suficient, tot i que sempre podem diluir-lo en aigua.

Quan arribem al color vermell la solució és molt àcida. Així que, per seguir fent altres colors caldrà anar-hi afegint sosa càustica que prèviament haurem diluït en aigua. És recomanable fer una solució amb més sosa i una amb menys, per tal de poder fer canviar el color a poc a poc o més ràpidament segons ens interessi.

A l’afegir-hi sosa, el color vermell començarà a canviar i es faran aigües fosques dins. El viratge de color serà més lent que no pas en els anteriors casos. Mica en mica començarà atornar-se més lila i, posteriorment verd fosc (depenent de la quantitat que n’hi posem acabarà sent d’un color verd més clar). Si seguim afegint-hi una mica més de sosa, als pocs minuts apareixerà el color groc, tot i que pot trigar una mica, ja que la sosa triga un pèl més en actuar.

És molt recomanable fer alguna prova abans, ja que depenent de les concentracions de lleixiu, sosa i vinagre, els colors canviaran d’una forma o d’una altra.

Un cop controlem la “màgia” d’aquests efectes podem realitzar l’actuació. L’idea és crear un ambient càlid on l'experiment tingui un lloc protagonista. Aquest espai ha de permetre que es vagin succeint diferents actuacions (un conte, una cançó, una petita representació, un dibuix en directe, etcètera.) on, utilitzant l’experiment com a transició entre representació i representació, els infants i els joves reconeguin i identifiquin cada emoció proposada amb un color.

Comentaris: S’ha de  vetllar  perquè  els infants no manipulin cap dels productes que s’utilitzaran durant l’experiment ja que són irritants i tòxics. Només els/les dinamitzadors/es de la vetllada ho poden fer.

Avaluació

L’avaluació qualitativa la realitzarem un dia diferent a la realització de l’activitat. Aquesta tindrà  un  objectiu ben marcat: compartir les pròpies emocions. La idea és preparar un espai (preferiblement interior) amb 5 racons que representin cadascun dels colors de les emocions treballades durant la vetllada.

Un cop tot preparat, convidarem els participants a passar pels diferents racons d’un en un (aquest pas pels diferents espais sempre estarà dinamitzat pels/les monitors/es que condueixin l’activitat). A cada espai llençarem la següent doble pregunta: Algun cop heu sentit. ? Què us va passar mentre l’experimentàveu? I així fins passar per totes les emocions.

Depenent l’edat i el treball emocional dels participants d’aquesta activitat, podem adaptar l’avaluació buscant al- tres elements de recollida d’informació (anònim, a través de paperets que després llegirem, amb imatges ja preparades que puguem enganxar, amb debats oberts, etcètera).  L’important  és fer un recull d’informació, oral i/o escrita, que ens permeti comprovarl’assoliment o no dels objectius plantejats.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: