Creences limitadores de gènere

Creences limitadores de gènere
Autor: Sira Rodriguez i Mortalla

Participants: Grup de monitors/es.


Edats:
Monitors/es


Espai: Sala àmplia.


Durada: 40 minuts.

Descripció:
Meditació – visualització per detectar alguns dels propis introjectes o creences limitadores de gènere.

Objectius

  • Identificar els rols de gènere propis
  • Reflexionar sobre com els introjectes afecten a la pràctica
  • Millorar la tasca com educador/a pel que fa a la transmissió de rols de gènere

Material necessari

  • Coixins
  • Màrfegues
  • Mantes
  • Música relaxant

Introducció

La dinàmica comença amb una meditació - visualització per tal que els monitors/es vagin connectant amb els seus propis introjectes o creences limitadores. Després procurarem fer una integració d'allò viscut i, finalment, proposarem una discussió en grup per a prendre decisions i millorar la pròpia pràctica.

Desenvolupament

Com a dinamitzador/a, demana als monitors/es que es posin còmodes. Per fer-ho poden utilitzar tots els materials disponibles. Demana'ls que respirin i que concentrin l'atenció en la respiració. Posa música suau, relaxant. A poc a poc, demana'ls-hi, també, que vagin relaxant els músculs.

Amb temps, demana'ls que rememorin una frase o una imatge de quan eren petits. Una imatge en la qual el seu pare, la seva mare, la seva germana o germà, els seus avis, algun amic/ga els estigui dient alguna cosa que poden o no poden fer. Alguns exemples, si ho vols: els nens no ploren, no t'embrutis, les noies boniques no contesten, estàs més guapa amb faldilla, els nois no juguen amb nines, etc.

Seguidament, proposa que evoquin una imatge de la seva adolescència. Que mirin com aquesta frase està present en les seves vides, com condiciona el seu dia a dia o alguna situació concreta. Amb els amics, amb ell/a mateix/a... Finalment, demana que facin el mateix amb una imatge de l'actualitat.

Per integrar aquesta frase, se'ls pot demanar que, dintre de la mateixa visualització, identifiquin la frase dintre del seu cos i que li posin forma, olor, color i/o textura i que, poc a poc, imaginin que surt pel melic i que la deixen anar, amb suavitat i amor. Cal que li donin les gràcies i la deixin anar amb tranquil·litat i alliberament. Amb aquesta sensació, donarem per acabada la visualització i demanarem als participants que tornin a la sala.

Avaluació

A continuació posarem en comú les sensacions i emocions viscudes per cadascun dels monitors i les monitores. Quines han estat aquestes frases? Quines han estat les conseqüències que heu pogut veure? També farem una reflexió conjunta de com aquests introjectes i limitacions els traslladem, cadascú, a la nostra tasca educativa. Recordem que l'actitud del dinamitzador/a ha de ser amorosa i respectuosa amb el que vagi sortint. És important no jutjar i donar espai perquè tothom qui ho vulgui pugui compartir allò que li succeeix.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: