Descoberta de tardor

Descoberta de tardor
Autor: Cristina Toran (publicat revista Estris 180)

Participants: 15 participants


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys)


Espai: El bosc


Durada: 3 hores

Descripció:
Plantegem conèixer la vida d’un bolet. Com són, com es reprodueixen...

Objectius

  • Conèixer les diferències entre fong i bolet.
  • Reconèixer els bolets més típics dels nostres boscos.
  • Fomentar actituds respectuoses envers la natura.
  • Gaudir d’una activitat en grup en un entorn natural.
  • Conèixer, respectar i estimar la natura.

Material necessari

  • Una guia de bolets ens pot ser molt útil tant per preparar la descoberta com quan l’estiguem fent.

Introducció

L’experiència ens diu que no sempre trobarem bolets; per tant, portarem preparades algunes activitats:

Desenvolupament

Prova 1

Diferenciar entre fong i bolet:

Els bolets són la part visible d’un fong. Ara bé, no tots els fongs donen lloc a un bolet. Hi ha fongs que tenen una mida microscòpica, però que són molt importants a les nostres vides, com els llevats, els antibiòtics i les floridures.

Joc: Memori de bolets i fongs (floridura del pa, podem introduir els líquens).

Prova 2

Com es reprodueix un bolet?

Els bolets produeixen milions d’espores i l’aire és l’encarregat de transportar-les. Com que no tots els llocs són adequats per germinar, doncs no tenim milions de bolets!

Joc: Donarem a 2/3 parts dels nens pinces d’estendre la roba. Aquestes pinces representaran que són les espores, 1/3 part dels nens representarà el lloc idoni perquè les espores germinin. L’objectiu és aconseguir enganxar les pinces a la roba d’aquests nens. Les pinces que s’enganxin seran espores que aconseguiran germinar; les que no, s’hauran perdut.

Prova 3

Coneixem els bolets més típics del territori:

Si pel camí hem vist algun bolet, segurament n’hi havia de no comestibles. És important mostrar que no hem de collir tot allò que trobem, i que si no ho coneixem no cal ni tocar-ho.

Joc: Mocador de bolets.

Escollirem bolets típics d’on estem fent la descoberta (comestibles o no). El monitor dirà un número i el nom d’un bolet i els nens sortiran a buscar-ne la fotografia.

Avaluació

Al final de la descoberta podem comprovar si els objectius que ens hem marcat els hem assolit.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: