El món explotarà... què m'emporto?

El món explotarà... què m'emporto?
Autor: Bet Bartrina i Comalat

Participants: Entre 15 i 20.


Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)


Espai: Una sala amb cadires.


Durada: Una hora o hora i mitja.

Descripció:
Dinàmica per treballar els diferents rols que podem desenvolupar en un grup.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

  • Identificar els diferents rols que juguen les persones que formen part del grup.
  • Aprofundir en el treball de la comunicació a través de l’escolta activa, l’empatia i l’assertivitat.

Objectius per als infants o joves:

  • Escoltar activament les propostes dels companys.
  • Expressar-se davant dels altres de manera oberta i respectuosa.
  • Reflexionar sobre un mateix.
  • Sentir-se identificat amb el grup.

Material necessari

  • Llapis i paper per a cada participant.

Introducció

Aquesta dinàmica la començarem de manera individual, la seguirem fent en grup petit i, finalment, interactuaran tots els membres del grup de manera conjunta.

Desenvolupament

Expliquem als nois i noies que el món en què vivim és a punt d’explotar i que ells han estat seleccionats per la NASA per anar a un altre món que té les mateixes característiques que aquest però és completament verge. No hi ha res edificat, no hi ha corrent elèctric... Els han seleccionat però cadascun d’ells agafarà un coet diferent i anirà a parar a un espai determinat d’aquest nou planeta, sol... tot i que amb el temps possiblement trobi algú altre allà. 

Cal que es preparin la llista de l’equipatge que s’enduran però han de tenir en compte que han de desglossar el material en una llista i hi han de posar el pes de cada cosa al costat, que el pes de tot plegat ha de fer exactament 100Kg i que no poden portar cap ésser viu. 

Podem proposar que el trajecte dura 24 hores. 

Quan els nois i noies ja han fet la llista –els costarà posar pes a l’equipatge per separat– se’ls comunica que hi ha hagut un error i que resulta que en els coets hi hauran d’anar per parelles però que el pes total que haurà de portar cada coet és de 100Kg. Si pensem que les llistes de la primera ronda les han fet mirant què escrivia el company del costat els podem fer canviar de lloc per començar de zero la nova llista amb un altre company. Caldrà, doncs, que es posin d’acord per a veure què s’emporten. 

Quan s’hagin posat d’acord els tornem a dir que hi ha hagut un nou error i que aquest cop han de fer grups de 4 o de 6. Anem observant el desenvolupament de la dinàmica. 

Finalment, els diem que han de marxar tots junts i, per tant, cal que es posin d’acord per a veure què s’emporten tenint en compte que només poden portar 100 Kg de pes entre tots i totes.

Avaluació

  • És important ser àgils perquè sinó la dinàmica es pot fer pesada.
  • Al final de la dinàmica podem preguntar als alumnes: com s’han sentit i què els ha semblat més difícil.
  • Altres preguntes a treballar: qui no ha parlat i per què? Qui ha parlat molt i per què? Qui no s’ha sentit escoltat? Qui ha fet propostes i han estat desestimades? Algú ha liderat el grup i per què pensem que és un líder?
  • Durant la dinàmica nosaltres podem veure com es relacionen els joves entre ells i al final, quan fem el torn de preguntes, són ells mateixos els qui poden reflexionar sobre les seves pròpies aportacions i la seva manera de fer.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: