Participants: Tants com es vulguin
Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)
Espai: Interior
Durada: 45 minuts (5 minuts/persona)
Descripció:
Dinàmica de grup, tant per a infants com per a l’equip de monitors/es per detectar com podem discriminar sense ni adonar-nos-en.
Sense voler podem discriminar infants i joves. Per exemple, jugant.
Menys una persona, la resta seieu a terra amb els peus junts i els genolls aixecats, de tal forma que quedi un túnel tancat entre les cames.
S’explica que aquest grup amaga un secret: el mocador (o pilota). Però la persona que no és al cercle no sap què és. Ha d’esbrinar-ho assenyalant el/la company/a que el té amagat. Mentrestant, la resta es va passant el mocador per sota de les cames. No hi ha límits de direcció, però no pot rodar fora del túnel. Quan la persona troba el mocador, s’integra al grup i a qui li ha descobert passa a ser qui l’ha de trobar.
Després de diverses partides, s’atura el joc i es fa la reflexió. Es poden plantejar les següents preguntes:
Com s’han sentit les persones que han hagut de descobrir el secret?I les que formaven part del grup? Feien algun tipus de comentaris? Quins?Ens hem sentit discriminats/des alguna vegada? Quan? Per què? En coneixem el motiu? Tenien motius per fer-ho?La resta, heu discriminat mai ningú? Per què? Era realment just?
Per fer-ho fins i tot millor, un grupet es queda fora de la sala i van entrant d’un en un. Així desconeixen l’existència del mocador.
Qualsevol detall serveix per discriminar. Cal fer notar el sentiment d’impotència, incomprensió i solitud de la persona discriminada i, per contra, com el grup no s’escandalitza, perquè ho troba normal.
Adaptació d'una activitat d'Elisabet Carrasco (Estris 104, 1999)