Ens coneixem?

Ens coneixem?
Autor: Lioba Vilarasau i Clotet (recurs publicat a la revista Estris 186)

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: Interior


Durada: 1 hora

Descripció:
Aquesta proposta inclou dues dinàmiques que es complementen i serveix per treballar l'autoconcepte i l'autoestima dels nens/es.

Objectius

  • Millorar l’autoconeixement.
  • Millorar la coneixença entre els infants.
  • Ser crítics amb el concepte clàssic d’intel·ligència (entesa en termes purament acadèmics).
  • Conèixer l’existència de diferents tipus d’intel·ligència.
  • Adonar-se que cada persona pot tenir destreses diferents.
  • Millorar l’autoestima.

Material necessari

  • Cartolines
  • Retoladors
  • Post-it

Introducció

La següent dinàmica pretén que els infants es facin conscients de quin concepte tenen d’ells mateixos, que puguin obtenir més informació sobre les seves destreses i, finalment, que reflexionin sobre la modificació d’aquest concepte inicial.

Desenvolupament

1. Qüestionar el concepte clàssic d’intel·ligència (intel·ligent només és aquell/a qui treu bones notes?) i presentar-ne altres propostes (vegeu Howard Gardner, 1995): lingüística, espacial, cinètica, musical, logicomatemàtica, intrapersonal, interpersonal, natural i existencial.

2. Per grups, els infants hauran de decorar una cartolina per a cada tipus d’intel·ligència i penjar-la a la paret. 

3. Posar el seu nom en nou post-it diferents, i que n’enganxin un a cada cartolina que representi el tipus d’intel·ligència que creuen que tenen. 

4. Proposar una segona subdinàmica: “A la recerca de la intel·ligència humana”. Cada nen/a tindrà un paper amb un seguit d'ítems com els següents (cada un fa referència a un tipus d’intel·ligència diferent): Busca algú que pugui... 

· Recitar un vers.

· Dibuixar un gos en 5 segons.

· Conèixer 5 tipus de bolets diferents.

· Etc. 

I haurà de buscar, entre els companys, una persona diferent que compleixi cada un dels ítems. 

5. Revisar les cartolines de la paret i posar més post-it, treure’n, o canviar-los de lloc...

Avaluació

Caldrà tancar la dinàmica amb una reflexió grupal: Com us heu sentit? Teniu més habilitats de les que pensàveu?, etc.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: