Gimcana de sensacions

Gimcana de sensacions
Autor: Publicat a la revista Estris núm. 178

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys)


Espai: Interior / exterior


Durada: 1 hora

Descripció:
Gimcana per treballar els sentits. Jocs sensorials

Objectius

  • Desenvolupar les capacitats sensorials i motores.
  • Organitzar-se en l’estructura espaciotemporal.
  • Utilitzar el llenguatge corporal.

Material necessari

  • Taula
  • Plats de plàstic
  • Llimones
  • Sucre, sal i cafè,
  • Tovalloletes higièniques,
  • Cacau, xocolata, gelat de vainilla, gelat de maduixa
  • Ós de peluix
  • Cartró
  • Esponja de mar
  • Cabells de nina
  • Teles de diferents mides

Introducció

S’organitza tot el grup en diferents subgrups, d’entre 5 i 6 persones. Els infants han de seguir un recorregut organitzat, on es trobaran diferents jocs-activitats per realitzar.

Desenvolupament

Els diferents jocs proposats són els següents: 

1.- El fotògraf: de cada grup, un dels membres és el fotògraf i la resta, models. Cada model ha de fer una postura amb el cos (com si fos una sessió de fotos). El fotògraf ha d’observar amb detall els seus companys. Una vegada ha vist les postures dels companys, el fotògraf tanca els ulls i compta fins a 10, mentre la resta canvia de postura (els que volen). Quan el fotògraf torna a obrir els ulls, ha d’endevinar qui ha canviat la posició i recordar quina era la postura inicial d’aquest.

Material: no hi ha material específic.

Tipus de joc: joc de memòria visual. 

2.- Quin sabor té?: Es demana als infants que seguin uns al costat dels altres, davant d’un mostrador o tauleta, i se’ls tapen els ulls. El monitor o monitora els fa tastar diferents aliments i ells han d’endevinar quin gust tenen.

Material: tauleta, plats de plàstic; llimones, sucre, sal, cafè; tovalloletes; mocadors.

Tipus de joc: joc de percepció del gust. 

3.- De què fa olor?: Es demana als infants que seguin i se’ls tapen els ulls. El monitor o monitora els apropa els diferents aliments i ells han d’endevinar de quin es tracta a través de l’olor que desprenen.

Material: tauleta, plat de plàstic; cacau, xocolata, gelat de vainilla, gelat de maduixa; tovalloletes; mocadors.

Tipus de joc: jocs de percepció d’olfacte. 

4.- Passa la mà: Es col·loquen tots els nens asseguts formant un cercle i se’ls tapen els ulls. Es deixen una sèrie d’objectes al mig de la rotllana i hauran d’anar palpant-los per endevinar què són. Cada vegada que un nen o nena agafi i endevini (o, no) quin objecte és, el tornarà a deixar al centre del cercle perquè estigui a disposició dels seus companys, i n’agafarà un altre.

Material: ós de peluix, cartró, esponja de mar, cabells de nina; mocadors.

Tipus de joc: jocs de percepció tàctil.

Avaluació

Les activitats han de permetre treballar “l’espai sensorial” i afectiu de l’infant. A través d’aquesta activitat es promou el treball en equip i la responsabilitat de cada membre del grup de participar i treballar per a un objectiu comú.

Els infants poden sentir-se incòmodes quan estan amb els ulls tapats; per això, el monitor o monitora ha d’aconseguir que el temps en les diferents activitats sigui breu i ha de transmetre confiança en els nens i nenes durant el desenvolupament de les proves.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: