Juguem amb l'expressió corporal

Juguem amb l'expressió corporal
Autor: Xavier López i Ortín (recurs publicat a la revista Estris 185)

Participants: 24 participants


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)


Espai: Interior / exterior (l'espai ha de ser gran i ampli)


Durada: 3 hores

Descripció:
A partir d’aquests jocs el que es pretén és que el participant entengui l’expressió corporal com una activitat lúdica. Un joc de paraules, de sensacions, d’imaginacions, de creativitat, de sentiments, d’emocions, de somnis, de consciència del propi cos. A més, es vol que l’alumne/a descobreixi i visqui la màgia de les arts escèniques, tant en l’àmbit personal com en el grupal.

Objectius

  • Experimentar el joc com a eina de coneixement, de progrés, de creixement personal i col·lectiu, i com un mitjà de procés creatiu i d’expressió.
  • Desenvolupar l’escolta expressiva i global.
  • Redescobrir-se un mateix, l’espai i l’altra persona.
  • Potenciar la pròpia creativitat, les emocions i les habilitats personals.
  • Desenvolupar la imaginació.
  • Fomentar el treball individual i en parella.

Material necessari

  • Reproductor de música
  • Paper d’embalar
  • Ceres de colors
  • Músiques (lentes, suaus, ràpides i fortes)
  • Paper de diari.

Introducció

PEDRES D’AIGUA: Aquest joc de relaxació ens servirà per captar l’atenció dels participants. És interessant aconseguir un ambient relaxat i acollidor.

Farem dues rotllanes, una dins l’altra. Els components que es troben a la rotllana interior representaran que són pedres, mentre que els membres que formen la rotllana exterior aniran caminant en la mateixa direcció tot fent massatges a “les pedres” com si fossin l’aigua que flueix per damunt d’elles. Una vegada finalitzat el joc, es canviarà de rol.

Desenvolupament

M’EXPRESSO!: Per parelles, ens col·locarem un davant de l’altre. Enmig tindrem un tros de paper d’embalar que serà l’espai on portarem a terme el joc.

Primerament, un dels membres de la parella (A) es mourà al ritme d’una música, suau i lenta. Mentrestant, l’altre component (B) anirà recollint i plasmant al paper allò que li anirà transmetent el seu company. Ho farà amb una cera d’un sol color.

A continuació, canviarem de rols. En aquesta ocasió la música serà ràpida i forta. Les sensacions recollides es dibuixaran amb una cera d’un color diferent.

Una vegada finalitzades les dues cançons, el monitor proporcionarà ceres de diferents colors, per tal que la parella elabori una creació conjunta. Cada component haurà d’escriure un títol a la creació elaborada.

Finalment, cada parella compartirà amb la resta de companys les sensacions viscudes al llarg del joc.

CONCLUSIÓ. EL DIARI: Finalitzarem la sessió amb tots els participants escampats per l’aula. Cada component del grup es transformarà en un full de diari que el monitor tindrà a les seves mans i que, amb l’ajuda d’una cançó, anirà movent de maneres diferents (arrugant-lo, fregant-lo per terra, estripant-lo...). Els participants seguiran aquests moviments amb el cos. S’aconsella una música suau i relaxant.

Avaluació

Quan finalitzin els tres jocs es pot parlar a nivell de grup sobre què és el que modificarien, o bé, si l’haguessin de fer ells, què és el que repetirien. A més, també es podrien compartir les emocions que han viscut al llarg de les tres hores d’activitat.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: