Les nostres pors

Les nostres pors
Autor: Equip docent cursos residencials MCECC

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: Bosc


Durada: 1 hora o 1 hora i mitja.

Descripció:
Mitjançant una passejada nocturna pel bosc en busca d'un conte es convidarà els participants a reflexionar sobre les seves pors i els beneficis i els inconvenients de tenir-les.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

  • Convidar els infants i els joves a reflexionar sobre la por.
  • Mostrar la part positiva de la por.
  • Donar a conèixer activitats diferents per treballar la por.
  • Aprendre sobre els diferents tipus de por que existeixen (sempre treballem la mateixa por).

Objectius per als infants o joves:

  • Entendre que la por no sempre és dolenta.
  • Detectar diferents tipus de pors.


Material necessari

  • Text sobre la por de carles Capdevila
  • Conte "El monstre de colors"
  • Guitarra.

Introducció

Apareixerà un personatge infantil que ha perdut el conte que li havien d’explicar aquesta nit per anar a dormir i que necessita anar-lo a buscar. Demanarà ajuda als participants perquè l’acompanyin ja que creu que l’ha perdut al bosc i té por d'anar-hi sol.

Desenvolupament

Els participants es dividiran  en  grups  de 6 o  8  integrants  i  aniran  caminant al bosc on trobaran fragments del text de “La por” escrit per Carles Capdevila. A cada fragment que trobin, convidaran a reflexionar, sigui interiorment o en debat grupal sobre allò que han llegit. Algunes de les preguntes que podem plantejar són:

  • Quines són les vostres pors?
  • On us neixen? Dins vostre o en elements externs?
  • Identifiqueu les vostres pors com quelcom positiu o negatiu?
  • Algun cop us heu sentit beneficiats o perjudicats per les vostres pors? Que en vau aprendre de les vostres experiències amb aquesta emoció?
  • Alguna vegada heu deixat de fer/ dir/experimentar alguna cosa per  por? Va valer la pena? 

Finalment els grups trobaran el conte, que pt estar en un lloc comú per a tots els grups o dividit en fragments i ajuntar-se posteriorment per llegir-lo. Un dels contes que podríem llegir seria "El monstre de colors" de Santi Balmes.

Per a tancar l'activitat cantarem la cançó d'Els Pets "Por". Al final, explicarem que aquesta cançó ens parla de la por, però ho fa d'aquelles pors que sovint ens costa parlar, tot i ser les més comunes com: la por a parlar, la por a callar, la por a estimar...

Avaluació

Dies més tard en un espai més tranquil, es pot plantejar una conversa amb el grup per parlar de com es va viure la dinàmica i de si aquelles pors de les que van estar reflexionant s’han tornat a repetir o com han pogut canviar la seva actitud i/o conducta.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: