Reunió a l'escala

Reunió a l'escala
Autor: Xavi Villalvilla (recurs publicat a la revista Estris 194)

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)


Espai: Indiferent, posats en cercle com a les reunions d'escala.


Durada: 1 hora

Descripció:
Simulació d’una reunió d’escala amb temes a decidir.

Objectius

  • Aprendre a debatre sobre temes complexos de forma respectuosa.
  • Valorar les opinions dels altres.
  • Veure el consens com la millor solució.

Material necessari

  • Temes del dia
  • Papers amb els rols

Introducció

Plantejarem que el grup d’infants o joves són veïns de la mateixa escala, i avui és dia de la tradicional reunió de la comunitat. A l’ordre del dia hi ha diversos punts importants en els quals haurem de prendre una decisió per consens o, en cas contrari, per votació. 

Abans de dir els punts és important establir els rols de cada infant o jove en la reunió. Així doncs, assignarem a una persona el rol de president de torn de l’escala. El seu paper serà més conciliador, intentant moderar les diferents opinions i també conduïnt la conversa.

També hi haurà la figura del secretari, que donarà suport al president i tractarà de recolzar les seves aportacions. La resta seran veïns propietaris a l’escala, però no hi seran aquells que viuen en lloguer, sobre els quals caldrà prendre les principals decisions.

Desenvolupament

Amb els papers distribuïts, caldrà posar sobre la taula diferents situacions complexes sobre les quals decidir. Alguns exemples:

- El veí del quart no paga el lloguer fa tres mesos. Hi viu una mare soltera amb un nadó de sis mesos i un altre fill de tres anys. S’ha quedat a l’atur i només disposa d’un ajut que li permet comprar el menjar i pagar les factures, però no pot arribar al lloguer. El llogater vol consultar als veïns abans de prendre una decisió de forma individual.

- La veïna del cinquè ha demanat que es posi ascensor a l’escala. Fa 50 anys que hi viu i, amb 78 anys, per motius de salut cada cop li és més difícil pujar fins al seu pis. La resta de veïns són joves i no tenen problema amb pujar a peu i prefereixen estalviar-se les despeses de l’ascensor.

Avaluació

Com aquests dos exemples podem plantejar-ne més i fer que el grup iniciï un debat, opini i arribi a una decisió final. El més important és que es respectin les opinions i que pugui prevaldre el consens davant la votació.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: