S'ha acabat el temps!

S'ha acabat el temps!
Autor: Salvador Cases (publicat a la revista Estris 174)

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Grans (12 - 15 anys)


Espai: Interior / exterior


Durada: 30 minuts

Descripció:
Joc en equip per treballar la memòria i conèixer nous personatges de la vida quotidiana.

Objectius

  • Treballar l’habilitat lingüística definint personatges.
  • Perdre la vergonya davant del grup.

Material necessari

  • Paper
  • Bolígrafs
  • Rellotge de sorra

Introducció

Hem fet un dinar amb amics a casa d’un d’ells, estem prenent alguna cosa en algun bar amb una colla, és un dissabte a la tarda a l’esplai i no hem tingut temps per a preparar un bon joc, hem fet una trobada familiar i tenim ganes de passar una bona estona…

Tot són bones excuses per a fer un joc. I si no en tenim cap de concret i en volem fer un de ben divertit, una de les solucions que us plantegem és que jugueu al proper joc: econòmic, divertit, divers (sempre usarem personatges diferents), etc.

Desenvolupament

Cada jugador agafarà dos paperets (o tres, si som menys de vint persones) i hi escriurà el nom d’alguna persona o personatge que tothom conegui (pot ser un polític, un actor, un esportista, un personatge de ficció... el que sigui, sempre i quan pensem que tots els jugadors, o, si més no, la majoria, sabran qui és). Un cop fet això es recullen tots els paperets en una sola pila.

Dividirem la gent en dos equips, que podran ser tan nombrosos com calgui.

D’un en un, els membres de cada equip, de forma alternada, s’aixequen i agafen la pila de paperets. 

Primera ronda

A la primera ronda la persona que té la pila de paperets ha de descriure els personatges que hi van apareixent. Per exemple, si en el paperet hi posa “John Lennon” pot dir: “Un membre dels Beatles que portava ulleres i que el van matar...”. La descripció del personatge continua fins que els membres del seu equip ho endevinen. Aleshores el jugador entrega el paperet al seu equip i descriu la persona escrita en el següent paperet. Així successivament fins que s'acaba el temps, marcat per un rellotge de sorra o per algú que tingui un cronòmetre al mòbil, el qual cridarà “S’ha acabat el temps!” (recomanem 40 segons, que és un temps prudencial).

Quan s'han acabat tots els paperets es compta quants n'ha aconseguit cada equip.

Segona ronda

A la segona ronda es fan servir els mateixos paperets que a la primera, de forma que els jugadors han d'intentar recordar, a mesura que es van endevinant a la primera ronda, quins personatges hi havia en els paperets.

En aquesta ronda, però, només podrem dir una sola paraula per personatge. Per exemple, quan surti el paperet de John Lennon només podrem dir “Beatles!”, o “Ulleres!”, o la paraula que ens sembli que més ajudarà a encertar el personatge.

Si veiem que el nostre equip no endevina el personatge no podem dir una altra paraula. El que hem de fer és posar el paperet a sota la pila, perquè al cap d'una estona torni a sortir, i continuar amb el següent paperet.

La mecànica segueix igual fins que s'han endevinat tots els paperets. Es compta quants n'ha aconseguit cada equip i se suma a la puntuació anterior. 

Tercera ronda

En aquesta ronda el jugador que té la pila de paperets ha de fer endevinar el personatge al seu equip només fent mímica. Això pot semblar difícil, però cal tenir en compte dues coses. Primera, que els personatges són els mateixos que han sortit a les dues rondes anteriors. I segona, que si un personatge no s’endevina es posa a sota la pila de paperets i torna a sortir més endavant, de forma que la persona a qui no li han endevinat el personatge abans és ara qui ha d’endevinar-lo.

Quan s'han acabat tots els paperets es calcula la puntuació final.

Avaluació

Sovint, i si és la primera vegada que hi juguem, aquest joc ens motiva d’una manera que ens demana que hi tornem a jugar. Si així es presenta l’ocasió, paga la pena repetir el joc amb d’altres personatges: d’aquesta manera, en coneixerem de nous.

De vegades, pot passar que el personatge s’hagi repetit més d’una vegada. És un bon joc per treballar la memòria i recordar com han definit els companys els personatges per usar estratègies pròpies

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: