Aprovades mesures per a la realització d'activitats extraescolars, colònies i sortides escolars

Aprovades mesures per a la realització d'activitats extraescolars, colònies i sortides escolars

Des de la Fundació Pere Tarrès, esperen que el nou protocol reactivi les inscripcions a les activitats”

06.10.20

Temps de lectura: 3 minuts

Com a entitat del sector de l'educació en el lleure més gran de Catalunya, la Fundació Pere Tarrés ha valorat molt satisfactòriament l’aprovació ahir del nou protocol en relació a les activitats extraescolars i les colònies i sortides escolars, elaborat conjuntament pels departaments d’Educació, Salut i Interior, la Secretaria General de l’Esport i la Direcció General de Joventut de la Generalitat. En el marc del Pla de Protecció Civil de Catalunya (Procicat), el nou protocol regula en quines condicions s’han d’organitzar aquestes activitats per tal de garantir un lleure segur i prevenir l’extensió de la covid-19, proposant mesures que segueixen la pauta de la resta de protocols: grups estables i constants per garantir la traçabilitat dels contactes estrets (s’haurà de realitzar un registre diari de l’assistència que s’ha de conservar al menys durant 1 mes), mesures en relació a l’ús de la mascareta, aspectes organitzatius com són l’ús de les dutxes i vestidors, i altres mesures  de prevenció, seguretat i higiene com la ventilació, neteja i desinfecció dels espais o el rentat de mans i del material utilitzat.  

En relació als espais en els quals es realitzaran les activitats extraescolars, el document preveu que la superfície d’espai disponible ha de permetre una distància mínima d’1,5 metres entre cada participant i, sempre que sigui possible, que les activitats tinguin lloc a l’aire lliure. També especifica que l’ús de la mascareta és obligatori a partir dels sis anys, excepte quan s’estigui realitzant una pràctica esportiva que sigui incompatible, en les classes  d’instruments de vent i de cant, i quan l’ús estigui contraindicat per motius de salut. Els vestidors només seran utilitzats de manera simultània per infants i adolescents d’un mateix grup estable de les activitats extraescolars i, tant als vestidors com a les dutxes, caldrà mantenir la distància de seguretat i, per tant, el nombre de persones que els utilitzin simultàniament ha de garantir-ho.  

Pel que fa a les colònies i sortides escolars, les d’un dia s’organitzaran en grups estables de convivència que seran coincidents amb els grups definits per l’activitat lectiva i tindran un o varis monitors que hi interactuaran de manera transversal. S’especifica que poden conviure diferents grups de centres educatius diferents en una mateixa instal·lació sigui amb allotjament o sense, sempre i quan es respectin els grups de convivència i la distància de seguretat entre aquests.  El document també indica que s’ha de disposar d’un pla de neteja i desinfecció adaptat a cada instal·lació, als seus espais i usos (menjadors, habitacions, aules, espais esportius, lavabos i dutxes).

 

“Esperem que el nou protocol reactivi les inscripcions a les activitats”

En les darreres setmanes, la Fundació Pere Tarrés havia estat treballant amb l’administració i altres entitats del sector del lleure en l’elaboració d’aquest nou protocol. La normativa s’inspira en les mesures que es van aplicar amb èxit per a les activitats de lleure aquest estiu, que van demostrar ser efectius pel que fa al baix nombre d‘infants infectats per la pandèmia. "La nova normativa trenca la incertesa que hi havia fins el moment sobre aquestes activitats i esperem que reactivi les inscripcions a les activitats", ha dit la directora del departament de programes Educatius i Socials de la Fundació Pere Tarrés, Sònia Recasens. 

Per a l’entitat, la nova normativa ha de servir per "estimular les famílies a inscriure els infants a unes activitats que són segures i garantiran escrupolosament les normatives higièniques i sanitàries". "La Fundació Pere Tarrés ha reiterat en nombroses ocasions la seva convicció que les activitats de lleure que tenen lloc més enllà de l’horari escolar, com ho són les extraescolars i les colònies, són necessàries perquè els infants adquireixin competències educatives claus que complementen l’educació escolar. Són, també, imprescindibles per lluitar contra la bretxa social, ja que són generadores d’oportunitats i equitat social. En aquest sentit, aprofitem per demanar també a l’administració que garanteixi els necessaris ajuts per tal que ningú, especialment en el context de crisi sanitària i social que estem vivint, en quedi exclòs per raons econòmiques", diuen per a demanar a les famílies que, "com ja van fer aquest estiu amb molt bons resultats, confiïn en l’expertesa de les entitats de lleure educatiu del país".  

A banda del protocol referent a les activitats extraescolars del Departament d’Educació, fa uns dies la Generalitat, a través de la Direcció General de Joventut i després del treball amb les entitats i federacions de lleure, va aprovar també uns protocols de represa del lleure educatiu pel curs 2020-21 . La Fundació Pere Tarrés i el seu Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans, el MCECC, demanen també a l’administració que els diferents protocols que s’aprovin vagin alineats i no hi hagi contradiccions en les diferents mesures a aplicar dins del sector de lleure.

ETIQUETES

Educació en el lleure Colònies

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: