OPINIÓ

Núria Solé

Mestra d'Educació musical

04.11.19
El poder de la música

Temps de lectura: 2 minuts

La música és una de les activitats essencials que es fa present en l’educació en el lleure. La trobem de moltes maneres, en forma de cançons, de balls, amb instruments... 

Com a llenguatge universal que és, qualsevol persona, sigui quina sigui la seva cultura, religió o idioma, pot utilitzar-la per expressar-se. Som doncs, davant d’una manifestació artística que comunica emocions, sentiments, aspectes molt personals i on l’ésser humà es deixa anar i gaudeix de la riquesa sonora. Però la música, a part de ser un llenguatge, ens ajuda a fer grup, a fer cohesió, ja que la majoria de vegades, la música no la fem sols i permet incloure a tothom, sense fer diferència de generacions, de capacitats... 

Les entitats del lleure s’han adonat de totes les qualitats de què disposa la música, i per aquest motiu, està molt arrelada en l’esplai, a les colònies, als campaments, etcètera. Si observem la majoria de centres d’esplais o de caus, acostumen a tenir un cançoner amb el recull de músiques que interpreten en els seus temps lliures. Algunes d’aquestes obres, disposen de coreografia, de ball, on els infants encara ho viuen més intensament, podent utilitzar tot el cos per expressar-se. En moltes ocasions, aquestes músiques estan acompanyades per instruments, entre ells, la guitarra, instrument gairebé obligatori en les activitats de lleure. El fet que puguem participar de música en directe, interpretada pels monitors/es o pels joves, fa que aquelles actuacions siguin de més qualitat i que en puguem gaudir més. 

Tot i veure que la música ens ajuda a treballar i desenvolupar molts aspectes, en alguns sectors de la societat actual ens trobem que no se li dona tot el valor que es mereix i queda relegada a ser desenvolupada en activitats extraescolars. És important que les activitats del món del lleure continuïn apropant la música més vivencial a tots els infants siguin quines siguin les seves característiques o procedències.

 

* Article publicat a la revista Estris 219 (any 2018).

ETIQUETES

Educació en el lleure

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: