OPINIÓ

Pilar Muro

Professora de la Facultat de FPT - URL. Especialista en trastorns de conducta alimentària

08.04.19
La prevenció dels trastorns alimentaris en el lleure

Temps de lectura: 2 minuts

Quan parlem de prevenció dels trastorns alimentaris en el lleure no és necessari que parlem directament del propi trastorn, sinó que a partir de la promoció dels factors de protecció, que són aquells que ajuden a no caure en qualsevol malaltia, podem fer moltes accions en el lleure abans que es pugui desenvolupar un TCA (Trastorn de Conducta Alimentaria). Aquí, la proposta que us faig serà la de treballar a partir de tres eixos fonamentals per evitar l’evolució d’aquest trastorn a partir de potenciar diverses àrees de l’infant i/o jove de l’esplai: aspectes personals-emocionals, aspectes socials i aspectes sobre els hàbits alimentaris. 

Així doncs, el treball que es pot fer des de l’esplai per prevenir aquest trastorn és infinit... A continuació us faig una sèrie de propostes que poden ajudar-vos a actuar amb els infants i joves sobre aquesta temàtica i a partir de la vostra creativitat i coneixement del grup i de l’entorn sabreu com dur-les a terme. 

Primer de tot cal tenir en compte que des del lleure es pot treballar en tres diferents moments:

  • A partir del dia a dia amb els nois/es que venen de forma regular a l’esplai, a través de tallers o activitats o celebracions.
  • A les excursions, des de les pròpies caminades que proposeu, el menjar que porteu o que hagueu de fer.
  • Des de les colònies, preparant els menús, planificant qui farà la intendència, què es comprarà i on, i, en el cas d’haver servei de menjador, saber si podem col·laborar d’alguna manera en la elaboració del menjar, fer algun taller de cuina d’estiu…. 

Com veieu, qualsevol ocasió és bona per treballar aspectes relacionats amb els trastorns de la conducta alimentària amb infants i joves a l’esplai. 

A continuació us proposo treballar, a partir de dinàmiques, la prevenció dels TCA, centrant-nos en tres aspectes:

  • La vessant personal-emocional de l’infant i/o jove: per exemple com potenciar la seva autoestima i autoconeixement, és a dir, treballar com estimar-se un tal i com és i acceptar els canvis que hi ha del cos pel propi creixement, o aprendre a valorar-se des de dins i des de fora, què és el què millor ser fer, cóm sóc jo, cóm em descric com a persona, què valoro més de mi, què puc aportar jo al grup, què se’m dona bé…. Tots tenim un tresor dins i l’haurem de descobrir. 
  • Des de la vessant social: els TCA es poden treballar des de la publicitat, per exemple descobrint quins canvis es fan de les imatges de les persones dels anuncis a partir de l’ús de programes de Phototoshop, qui decideix les talles de roba, els canvis que ha hagut sobre els “gustos” de la imatge de la dona i home al llarg de la historia, com valorem als altres en funció d’uns “cànons de bellesa”.
     
  • Des dels hàbits alimentaris: crec que es pot fer molta feina en diferents moments en l’esplai; si donem de berenar, què s’escull comprar, què es compra i per què, quan celebrem una festa què mengem? I quan anem de colònies?, ens fan sempre el menjar o ens el fem nosaltres? Com el planifiquem? 

Des de cadascuna d’aquestes situacions el què fem i decidim com a monitors serà un exemple que aprendran des de la vessant alimentaria. Un altre moment molt interessant en aquest sentit pot ser quan fem un taller de cuina, què els hi ensenyem? Com ho fem? Els ajudarà a entendre millor la seva responsabilitat davant el què escullen per menjar? Des d’aquests espais podem compartir molts coneixements, experiències, receptes, idees i alhora, passar-nos-ho molt i molt bé. Serà també important tenir en compte a la família en tots aquests petits moments en què podem treballar la prevenció a partir de diverses activitats. Fer partícips als pares serà molt important, per exemple, treballar pares i fills en el menjar; aprendre a compartir els espais per cuinar, per parlar, per compartir…donar eines i apoderar també a les mares per fer una dieta equilibrada a casa segons les seves possibilitats. 

En resum, l’esplai es un espai molt adequat per poder fer prevenció dels TCA i treballar de forma conjunta infants, joves, monitors i família. Caldrà doncs oferir espais per poder dinamitzar aquestes propostes.

ETIQUETES

Educació en el lleure

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: