OPINIÓ

Oriol Roca

Membre de la Fundació cooperativa +Educació

07.11.18
Sant Andreu, més enllà de l'escola

Temps de lectura: 3 minuts

+Educació Sant Andreu és un projecte educatiu comunitari que lideren sis escoles del districte de Sant Andreu. La idea va néixer al 2011 a l’escola la Maquinista, que, com a nova comunitat d’aprenentatge al barri, va tenir la necessitat de teixir connexions amb l’entorn. De seguida es van sumar al projecte l’Institut escola el Til·ler, l’escola Baró de Viver, l’escola l’Esperança, l’Institut Doctor Puigvert i més recentment, l’escola Molí de Finestrelles. L’equip impulsor del projecte es completa amb l’assessorament d’experts en pedagogia de la UAB i la UB i amb la participació de la cooperativa d’iniciativa social +Educació, de recent creació. La visió dels impulsors del projecte és poder dotar a tota la comunitat educativa de més oportunitats per tal d’ampliar els seus horitzons educatius. Els claustres docents d’aquests centres estan compromesos amb aquesta idea i veuen en el projecte una oportunitat per treballar en xarxa amb la complicitat d’altres agents del territori. Les persones que en formen part són conscients que l’educació dels infants va més enllà de l’aula i que connectar els aprenentatges dels diferents temps i espais multiplica les oportunitats d’èxit. 

+Educació vol oferir més oportunitats educatives i connectar els diferents temps educatius dels alumnes: l’educació formal, la no formal i la informal. Els reptes en educació són molts i variats. Aquest projecte vol afrontar-ne principalment aquests quatre: l’equitat, el potencial educador de la comunitat, la inclusió del temps no lectiu a l’escola i la personalització de l’aprenentatge. Una de les activitats principals del projecte que hi dona resposta és la Universitat del Temps Lliure, que fomenta la participació dels infants i dels joves amb les seves famílies a tota una sèrie d’activitats que ofereixen equipaments i entitats del barri. El passaport de la Universitat del temps lliure se segella cada cop que un infant participa d’aquestes activitats. Les noies i nois que acaben el curs amb el passaport ple, es graduen en una festa a final de curs. Aquesta activitat té en compte l’equitat oferint activitats gratuïtes, inclusives i fomenta la participació de tot l’alumnat. A més, connecta el temps no lectiu amb l’escola, promovent des de les aules aquestes activitats fora d’horari escolar, fomenta el treball en xarxa entre centres educatius i equipaments, serveis i entitats del barri i personalitza l’aprenentatge en tant que ofereix activitats de tota mena perquè cada infant pugui triar en funció dels seus interessos. 

Enguany el projecte ha guanyat la primera edició del Premi “Beca Carles Capdevila, innovar per educar”, que servirà per donar l’impuls necessari per assolir els reptes d’aquest curs.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: