OPINIÓ

Gina Corts

Docent de lleure, biòloga i professora de Secundària

04.02.20
Establim relacions positives amb l’alimentació?

Temps de lectura: 3 minuts

L’alimentació és un dels factors externs més rellevants i determinants pel que fa el creixement i desenvolupament dels infants. Per aquest motiu, cal tenir-la present i formar-los en hàbits alimentaris saludables. 

Abans de començar a aprofundir però, cal diferenciar entre nutrició i alimentació: mentre que la primera és un procés totalment biològic i involuntari que consisteix en l’aprofitament i transformació dels aliments en energia; l’alimentació es tracta d’un procés voluntari i conscient que comença en la selecció i preparació dels aliments i arriba fins a la seva deglució. Per aquest motiu, l’alimentació és un acte també social i emocional i no únicament biològic que contempla també la tradició, la cultura, els gustos i les relacions personals. 

Podem educar en una correcta alimentació. Això contribuirà a un desenvolupament i creixement adequats, però també a establir relacions més saludables amb el menjar i a adquirir un estil de vida més saludable. 

Com la podem treballar al lleure?

En el quotidià: 

Per començar cal tenir en compte quin és el quotidià de les nostres activitats i en quins moments del dia es troba relacionat amb l’alimentació.

  • En unes colònies es realitzaran la totalitat dels àpats i podrem incidir en la necessitat de mantenir una dieta equilibrada, suficient i adequada a l’edat. 
  • En una activitat de tarda podrem treballar el berenar i en algunes ocasions fer-hi activitats relacionades.  
  • En un menjador escolar treballarem la importància de la varietat d’aliments i especialment la socialització durant l’àpat. 
  • En una ruta o campaments podrem posar èmfasi en la selecció i preparació dels aliments així com en les seves propietats nutricionals.

 

En els àpats: 

Quan mengem ens agrada sentir-nos còmodes i tranquils, però a vegades amb grups d’infants els crits i l’actitud poc receptiva davant de certs plats ens compliquen la feina. Alguns consells per fer els àpats agradables: 

  • Facilitar la participació durant la preparació de l’espai com parar taula, servir el menjar, etcètera. 
  • Crear un ambient festiu i respectuós durant els àpats iniciant-los amb una cançó per animar o beneir la taula i una altra per concloure l’àpat. 
  • Fer partícips els infants de les elaboracions dels plats, fet que farà que se’ls mengin més de gust. 
  • Fer de la taula un punt de reunió, per compartir experiències amb els monitors, per exemple, amb un diàleg entre iguals. 
  • Crear relacions positives amb el menjar, evitar recórrer als càstigs i reforços, doncs cal generar vincles afectius positius amb el menjar. 
  • Ser respectuosos amb els ritmes i les quantitats de cada infant, no tots mengen igual de ràpid ni la mateixa quantitat. 
  • No obligar a acabar-se el plat. És important conèixer el llindar de sacietat de cadascú i respectar-lo. 

 

En les activitats concretes: 

En les activitats de lleure disposem d’un espai privilegiat per treballar l’alimentació de forma lúdica. Per aquest motiu, i a part del quotidià, es poden proposar infinitat d’activitats relacionades amb l’alimentació. Alguns exemples serien: 

  • Tasts d’aliments: podem proposar tastos a cegues d’aliments iguals cuinats de formes diferents, d’aliments nous, de plats tradicionals i fer-ne la comparativa, etcètera. 
  • Elaboració de plats dolços amb aliments típicament salats i viceversa, com els pastissos de pastanaga o de remolatxa, magdalenes de pernil i formatge, etcètera que ens ajudarà a descobrir la plasticitat de molts aliments. 
  • Concursos d’elecció d’aliments en funció de les etiquetes. Es tractaria de que triessin els aliments en funció de la informació nutricional, per tal d’afavorir la seva comprensió i lectura. 
  • Dinars/sopars culturals en els que treballem els gustos i les tradicions de les diferents cultures. 

L’alimentació és un valor més a treballar en les nostres activitats de lleure i ens pot ajudar  treballar la diversitat entre companys i cultures, el respecte pels diferents ritmes i gustos, enfortir la relació amb els companys i l’acceptació cap a un mateix. Per això establir relacions positives amb l’alimentació és la millor prevenció al desenvolupament de trastorns alimentaris i al desenvolupament d’un estil de vida saludable. 

 

* Article publicat a la revista Estris 223 (octubre 2018).

ETIQUETES

Infància Educació en el lleure

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: