Docent de lleure, biòloga i professora de Secundària
04.02.20
Establim relacions positives amb l’alimentació?
Temps de lectura: 3 minuts
L’alimentació és un dels factors externs més rellevants i determinants pel que fa el creixement i desenvolupament dels infants. Per aquest motiu, cal tenir-la present i formar-los en hàbits alimentaris saludables.
Abans de començar a aprofundir però, cal diferenciar entre nutrició i alimentació: mentre que la primera és un procés totalment biològic i involuntari que consisteix en l’aprofitament i transformació dels aliments en energia; l’alimentació es tracta d’un procés voluntari i conscient que comença en la selecció i preparació dels aliments i arriba fins a la seva deglució. Per aquest motiu, l’alimentació és un acte també social i emocional i no únicament biològic que contempla també la tradició, la cultura, els gustos i les relacions personals.
Podem educar en una correcta alimentació. Això contribuirà a un desenvolupament i creixement adequats, però també a establir relacions més saludables amb el menjar i a adquirir un estil de vida més saludable.
Com la podem treballar al lleure?
En el quotidià:
Per començar cal tenir en compte quin és el quotidià de les nostres activitats i en quins moments del dia es troba relacionat amb l’alimentació.
En els àpats:
Quan mengem ens agrada sentir-nos còmodes i tranquils, però a vegades amb grups d’infants els crits i l’actitud poc receptiva davant de certs plats ens compliquen la feina. Alguns consells per fer els àpats agradables:
En les activitats concretes:
En les activitats de lleure disposem d’un espai privilegiat per treballar l’alimentació de forma lúdica. Per aquest motiu, i a part del quotidià, es poden proposar infinitat d’activitats relacionades amb l’alimentació. Alguns exemples serien:
L’alimentació és un valor més a treballar en les nostres activitats de lleure i ens pot ajudar treballar la diversitat entre companys i cultures, el respecte pels diferents ritmes i gustos, enfortir la relació amb els companys i l’acceptació cap a un mateix. Per això establir relacions positives amb l’alimentació és la millor prevenció al desenvolupament de trastorns alimentaris i al desenvolupament d’un estil de vida saludable.
* Article publicat a la revista Estris 223 (octubre 2018).
Infància Educació en el lleure